Z logistiky 05.12.2022
4

Rizika selhání v roce 2023

Hrozí odvětví logistiky propad?

Muž sedí u stolu s notebookem a papíry, telefonuje a drží se za hlavu

Podle nedávno uveřejněné studie ratingové agentury Creditreform může mnoha logistickým a obchodním firmám hrozit do poloviny roku 2023 propad; předpovídaná míra selhání má činit zhruba 1,45 procent. To by odpovídalo zhruba 30.000 podniků. Také další odborníci varují před potenciálními riziky, které mohou velmi významně zasáhnout sektor dopravy a také odvětví logistiky.

Podle těchto prognóz riziko insolvence v následujících měsících výrazně vzroste. Zejména malé a středně velké podniky a odvětví silniční nákladní dopravy se mohou dostat do obtížných situací. Správná příprava a sledování potenciálních zdrojů rizik jsou zásadní proto, aby firma bezpečně proplula touto nejistou dobou.

Míra selhání: definice a aktuální stav

Takzvaná pravděpodobnost selhání je rizikový parametr podle práva upravujícího dohled nad bankami, který se používá k měření úvěrových rizik. Míra selhání tedy popisuje podíl podniků, které z nejrůznějších důvodů již nejsou schopny zvládat svoje závazky a dostávají se tak do platební neschopnosti. Za tomuto účelu se používají takzvané modely předpovědi insolvence , které určují riziko insolvence a s tím spojenou pravděpodobnost, s jakou se firma během roku dostane do platební neschopnosti.

Společnost Creditreform Rating nyní ve své aktuální studii „Míry selhání v německém hospodářství“ zveřejnila status quo a také výhled na rok 2023. Přitom je důležité zmínit, že se jedná o šetření mezi 2,55 miliony firem. To je srovnatelné s úplným statistickým šetřením a nikoliv odhadem. Míra selhání v roce 2022 se sice pohybuje na 1,06 procentech a je tedy nižší než v uplynulém roce, agentura však předpovídá, že do poloviny následujícího roku se trend změní. Nejpozději potom již mnoho německých firem nebude schopno splácet své úvěry. Creditreform kalkuluje pro celé německé hospodářství zhruba 1,45 procent, což by byla nejvyšší hodnota za posledních šest let.

Míru selhání ve výši 2,4 procent zaznamenává odvětví silniční nákladní dopravy již v tomto roce. Je tedy již nyní smutným premiantem mezi ostatními obory a v roce je pak očekáván další výrazný nárůst.

Hrozící platební neschopnost: Ovlivňující faktory

Důvody pro předpovídanou míru selhání jsou různé: Aktuálním příkladem je válka mezi Ukrajinou a Ruskem. Nestabilní dodavatelské řetězce způsobené koronavirem jsou ještě více narušovány a zdroje jsou stále menší. Jedním z nejčerstvějších příkladů je omezení těžby ropy ve státech OPEC. Důsledkem jsou rostoucí ceny energií a potravin, které jsou rozhodující pro aktuální inflaci.

Především ceny energií mají velký vliv na odvětví logistiky a na německé hospodářství. Také se množí hlasy, které v této souvislosti varují před plošným výpadkem elektřiny, zejména Svaz měst a obcí. Takovýto blackout by tvrdě zasáhl nejen koncové spotřebitele, nýbrž celý dodavatelský řetězec, výrobní podniky a ochromil by infrastrukturu.

Mezinárodní konflikty a změna klimatu zvyšují nedostatek surovin a ceny

Není jisté, zda jsou si všichni zúčastnění vědomi důsledků kolapsu zásobování: Kromě přerušení dodávek energií do domácností by mohly být dotčeny například také čerpací stanice. Logistické firmy by pak již nemohly tankovat pohonné hmoty do svých nákladních vozů nebo nabíjet elektromobily. Navíc z Ruska a Ukrajiny pochází mnoho dalších zdrojů (např. dřevo). Především malé podniky, které jsou na to odkázány, nemohou již dnes vyrábět tak, jak jsou zvyklé, protože nezvládají rostoucí ceny surovin.

Úzká vazba mezi lokálním a globálním

Období sucha v létě 2022 a nízká hladina řek povedou pravděpodobně i v budoucnu k tomu, že nákladní lodě budou stát ve vnitrozemských přístavech a nebude možné je kompletně vytížit. Velmi silné dopady to má zejména na chemický a ocelářský průmysl.

Stejně výrazně citelné je například napětí mezi Tajwanem a Čínou: Zejména subdodavatelé pro automobilový průmysl zaznamenávají výpadky ve výrobě, protože Tajwan je jedním z největších výrobců chipů. Pokud se konflikt mezi těmito dvěma zeměmi vyostří, povede to ke posílení nedostatku chipů. Chipy jsou nepostradatelné pro platiny, a tedy pro celou elektroniku vozidel. Důsledkem by mohlo být zastavení celých výrob a dodavatelských řetězců.

Zvýšení odolnosti s pomocí TIMOCOM Marketplace

Je zjevné, jak důležité je pro logistické firmy, aby se připravily na různé scénáře. Kde ale začít?

FreightTech firma TIMOCOM připravila na svém firemním blogu užitečný návod na téma „Optimalizace procesů pro logistické firmy. Zde můžete nasbírat první informace.
Pro průmyslové a obchodní firmy navíc tato FreightTech společnost vytvořila Whitepaper k minimalizaci rizik v dodavatelských řetězcích, který si lze stáhnout:


Burza nákladů tohoto poskytovatele IT pro logistiku je jednoduchou příležitostí, jak kompenzovat krátkodobé nedostatky. Marketplace navíc obsahuje aplikaci Výběrová řízení jako další řešení pro dlouhodobé plánování vlastní logistiky. Partner TIMOCOM, společnost JITpay™, navíc jako platební služba provede platby od 24 hodin a zajistí tak likviditu dodavatelů. I když totiž rating společnosti Creditreform vychází z dalších státních opatření, není dobré se spoléhat pouze na podporu třetích osob.

Chcete jednat prozíravěji? TIMOCOM Marketplace Vás v tom může podpořit a pomoci vyhnout se propadu v logistice:

Mohlo by Vás také zajímat:

Zvyšte svou odolnost jako spolehlivý zadavatel

Návod: Jak optimalizovat procesy v logistice

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru