Chlazené přepravy v Evropě: Masová výroba na vzestupu
Spotřebitelé mají rádi pohodlí. V kuchyni stále častěji sáhnou po průmyslově zpracovaných potravinách z mrazicího boxu
Na tuto poptávku reagují nejen zaběhlé firmy, ale také inovativní start-upy. Jeden takový se zaměřuje právě na doručování poslední míle pod kontrolovanou teplotou. Sedm dní v týdnu jsou tak doručovány potraviny a čerstvé zboží k zákazníkům po celém Česku a části Slovenska, a to bez ohledu na typ obalu. Firma vloni spustila také službu sdružené přepravy, tedy jakousi sběrnou službu pro chlazené a mražené zboží prodávané online. Tato reakce na rostoucí e-commerce trh s potravinami umožňuje doručování do druhého dne nebo i v den objednání.
Podle německého institutu pro chlazené potraviny se například v Německu spotřebuje více než 46 kilogramů zmrazených potravin na osobu. A toto číslo roste. „Rozhodně nejdůležitějším motivem, díky kterému trh se zmrazenými potravinami roste, je snaha o snadná a přesvědčivá řešení v oblasti výživy s dobrou chutí a vysokou kvalitou“, píše se ve zprávě institutu. Podle informací portálu Statista dosáhl obrat obchodu s hluboce zmrazenými produkty v roce 2018 jen v Německu částky 14,75 miliard euro.
Stejný trend zaznamenává celá Evropa a přetrvávající koronavirová pandemie jej jen posiluje. Když musíte mezi vlastními čtyřmi stěnami zvládnout nejen práci a domácnost, ale například ještě péči o děti, pak rychleji sáhnete po zmrazených pokrmech. Změna konzumního chování ale začala již dlouho před krizí a její příčnou byly především food trendy a touha spotřebitelů po něčem novém.
Průmyslově zpracované nebo čerstvé zboží: poptávka je vysoká, ale rychle se mění
Konzumace zmrazené pizzy, hranolek a hotových pokrmů je známkou změněného chování kupujících. To se neobejde bez dopadů na logistiku, neboť podle odborníků z oboru se struktura zásilek mění. Objednávky u dodavatelů jsou nárazové a méně konstantní, stále častěji se přechází na masovou výrobu na zakázku.
Prognóza: o 20 až 30 procent více chlazených přeprav v Evropě v roce 2020
Aktuální trendy jako superpotraviny nebo veganská strava si žádají mimo jiné vývoj v logistice čerstvých potravin. Aby řasy, goji nebo granátová jablka dostála své pověsti výživových zázraků plných vitamínů, musí být přepravovány v teplotním rozsahu 2-7 °C.
„V celé Evropě sledujeme trvalý nárůst chlazených přeprav“, říká David Moog, produktový manažer u poskytovatele IT služeb TIMOCOM. V prosinci 2019 dosáhl počet nabídek chlazených přeprav v oblasti frigo a thermo v burze nákladů provozované společností TIMOCOM čísla 618.227, což v porovnání se stejným měsícem předchozího roku (375.085) představuje nárůst o více než 60 procent. V uplynulých týdnech rostoucí předzásobení obyvatelstva zejména v oblasti zmrazených produktů „způsobilo explozi poptávky“. Podle analytiků lze v oblasti chlazených přeprav očekávat nárůst o 20 až 30 procent.
Možné řešení: nově definovat dodavatelské řetězce
Mezi poskytovatele služeb, kteří používají TIMOCOM k řízení svých chlazených přeprav, patří také členské podniky německého svazu termologistiky Transfrigoroute Deutschland. Cílem svazu je zachovat středostavovskou strukturu logistiky a trvale zlepšovat výkonnost dopravců. Svaz při naplňování tohoto cíle sází na partnerskou, na dialogu založenou spolupráci všech zúčastněných. Díky tomu se daří zvládat krátkodobé špičky v zakázkách a současně se vyhýbat jízdám naprázdno. Pro rostoucí a zároveň specializovanou oblast chlazených přeprav je to mimořádně náročný úkol.
IT řešení, jako je Smart Logistics System od TIMOCOM s celoevropskou sítí zákazníků, významně přispívají k jeho zvládnutí. Jsou nástrojem k přehodnocení stávajících dodavatelských řetězců, které podléhají jak kolísající poptávce, tak i vnějším vlivům, jako jsou uzavírky, a ve všech oblastech vyžadují vyšší míru flexibility.