Objem přeprav v Evropě: Ozdravení ke konci roku 2020
Nárůst počtu nabízených přeprav o 9 % v porovnání s předchozím čtvrtletím - covidový rok 2020 skončil růstem. Zcela netypicky pro poslední měsíce roku zaznamenal dopravní barometr od TIMOCOM rekordní počty zadaných nabídek přeprav ve 44 evropských zemích. Počet přeprav se od listopadu do prosince zvýšil o 1,5 milionu, tedy o 18 %.
Sledujte vývoj na trhu dopravy live s dopravním barometrem od TIMOCOM:
Bezplatně ke stažení pro Android
Rok 2020 končí silným čtvrtletím
Poslední čtvrtletí roku 2020 potvrdilo příznivý vývoj objemu přeprav, který se rýsoval v září 2020. Rok 2020 skončil nárůstem nabídek přeprav o 53 % v porovnání s posledním čtvrtletím roku 2019. Po září dosáhly nabídky přeprav také v říjnu čísla 10 milionů. Měsíce říjen až prosinec 2020 navíc zažily obecně růst ve výši 43 %, 47 % a 76 % v porovnání s příslušnými měsíci předchozího roku.
Nápadně pozitivní byl například vývoj dovozů z Rakouska do Německa s průměrným nárůstem ve výši zhruba 175 %, v porovnání se závěrečným čtvrtletím roku 2019. Nejvyšší nárůst byl přitom v listopadu (+235 %), který byl doprovázen říjnem se 114 % a prosincem se 175 %.
Rozhodujícím impulsem pro nástup oživení byly v průběhu celého roku různé fáze lockdownu v průběhu pandemie. Například v dubnu a květnu poklesly nabídky přeprav pro trasy z Německa do Francie v porovnání se stejnými měsíci roku 2019 o 84 % a 67 %, po uvolnění přísného zákazu vycházení v květnu naopak zažily prudký nárůst v červnu. Jen v tomto období roku 2020 se poptávka zvýšila o 16 %. Z pohledu celého roku vzrostl počet nabízených přeprav v souvislosti s uvolňovanými nebo také ohlašovanými omezeními o 8 % v porovnání s rokem 2019.
Podobné výkyvy zaznamenal dopravní barometr také u nabídek přeprav z Itálie do Německa. Poté, co první vlna zasáhla Itálii, v druhé polovině roku se obchod mezi oběma zeměmi ozdravil. Ztráty druhého čtvrtletí se podařilo vyrovnat nárůstem o 58 % v říjnu, o 128 % v listopadu a 139 % v prosinci.
Rumunsko na chvostu
Oproti celoevropskému trendu se obchod mezi Německem a Rumunskem v posledním čtvrtletí roku 2020 nerozvíjel tak silně, aby se podařilo propad vyrovnat. Ačkoliv počet nabídek přeprav rostl, celkově se však pohyboval výrazně pod úrovní srovnatelných měsíců roku 2019 - v říjnu to bylo -40 %, v listopadu -42 % a v prosinci -10 %.
Na relaci z Polska do Rumunska se trend růstu na konci roku 2020 dokonce vůbec nedostavil: Říjen zaznamenal -35 %, listopad -15 % a prosinec -32 % nabídek přeprav.
Pandemie oživila německou vnitrostátní dopravu
Německá vnitrostátní doprava zažila v posledních třech měsících roku 2020 nárůst ve výši 9 % v porovnání s předchozím čtvrtletím, a dokonce 62 % v porovnání se stejným čtvrtletím roku 2019. Silný nárůst nabídek přeprav v prosinci (+38 %) přitom přesně vyrovnal poměrně slabý listopad (-38 %). Proč byl tento výsledek poměrně slabý? Protože také listopad 2020 byl nezvykle silný na nabídky. Srovnatelný měsíc roku 2019 překročil o 47 %; stejně tak tomu bylo v říjnu (+53 %) a prosinci (+89 %). Proto tradičně slabší prosinec 2020 vykázal dokonce v porovnání s nejsilnějším měsícem předchozího roku (září 2019) v součtu nabízených přeprav nárůst o 1 %. Dopady pandemie se na tomto místě projevují v pozměněném chování spotřebitelů, ale také výrobců a obchodníků. Tendence nakupovat suroviny a hotové výrobky z blízkého okolí a těžit tak z kratších dodavatelských řetězců se projevila již na jaře roku 2020 a nyní se definitivně potvrdila.
Post-Brexit: Nejistoty zpomalují toky zboží
Nárůst spojený s nákupy do zásoby za účelem navýšení skladových zásob ve Velké Británii se zpomaluje. Krátce před definitivním Brexitem na Štědrý den roku 2020 se britští zákazníci během posledních měsíců roku ještě předzásobovali. Zásoby, které podle spolkového svazu DSLV Bundesverband Spedition und Logistik ve zprávě „Brexit: Jako klid před bouří“ uveřejněné magazínem DVZ budou pravděpodobně postačovat ještě na dva až tři týdny. Bezprostřední dopad na vývoj objemu přeprav proto dopravní barometr od TIMOCOM ještě nemohl zaznamenat. Podle uvedené zprávy Německého dopravního časopisu DVZ z 11. ledna 2021 hodnotila například firma Dachser, zastoupená Jensem Lengefeldem, Head of Partner, Hub & Traffic Organization, „situaci na přelomu roku jako klidnou“.
Nejistoty v oblasti celních předpisů považují podniky na evropském kontinentu, jako jsou Flash Europe International, Baiersdorf a BASF, v této zprávě za jednu z největších výzev. Podle mluvčího společnosti BASF „probíhá celní odbavení plynule“, je to však třeba považovat za aktuální situaci. Na vyšší administrativní, a tedy také časové nároky spojené s přísnějšími kontrolami a nové nezbytné dokumenty, právě v oblasti potravin a chemikálií, reagují poskytovatelé služeb různým způsobem. Na stole jsou úvahy o navýšení personálu přímo pro dopravu, stejně jako o snížení vývozů na ostrov.
Dopravní barometr bude dokumentovat, jak velký bude mít Brexit dopad na relace do Velké Británie a také do Irska. Stáhněte si dopravní barometr bezplatně do Vašeho mobilního koncového zařízení a sledujte denní aktuální vývoj:
Bezplatně ke stažení pro Android
Mohlo by Vás také zajímat:
Tvrdý Brexit: Důsledky pro logistiku v Evropě a Velké Británii
Chytrá spolupráce v logistice: Jak úspěšně zapojit zákazníky do digitálního vývoje produktu