Z dopravy 22.07.2020
3

Dopravní barometr TIMOCOM: Koronavirová krize má za následek drastické poklesy

Přepravně silné měsíce zaznamenaly propad v celé Evropě – od června je znát oživení

TIMOCOM|Dopravní barometr dokládá masivní vliv koronavirové krize

Erkrath, 15.07.2020 – V důsledku pandemie došlo v dubnu a květnu, což jsou tradičně silné měsíce, v celé Evropě k prudkému poklesu přepravních výkonů. „Ve druhém čtvrtletí 2020 vykazuje náš dopravní barometr celkově pokles přeprav o 45 % v porovnání se stejným obdobím předchozího roku“, říká Gunnar Gburek, mluvčí společnosti TIMOCOM. V německé vnitrostátní dopravě čísla ve druhém čtvrtletí tohoto roku dokonce poklesla ještě silněji.

Po šoku způsobeném koronavirovou krizí přichází lehké oživení 

Také u vnitroněmeckých přeprav došlo v celém čtvrtletí k významnému poklesu o 49 % v porovnání s předchozím rokem. Konkrétně v dubnu činil propad v přepravách způsobený koronavirovou krizí v porovnání s předchozím rokem -67 %. V následujících měsících – květnu (-53 %) a červnu (-23 %) - se ale vývoj německého trhu stále více posouval směrem k úrovni předchozího roku.

To odpovídá celoevropskému trendu. Konkrétně v červnu bylo ve 44 evropských zemích, jejichž údaje jsou zahrnuty do analýzy dopravního barometru, o 69 % více přeprav než v květnu. V červnu 2020 byl rozdíl v porovnání se stejným měsícem předchozího roku -17 %. „Další vývoj pandemie musíme pochopitelně dále pečlivě sledovat. Ale námi získaná čísla z června jsou důvodem k naději, že jsme se v logistice odrazili od dna“, říká mluvčí TIMOCOM.

Logistika během karantény 

Jak úzce jsou propojena čísla dopravního barometru s důsledky koronavirové krize a politickými reakcemi, ukazují zejména vyhodnocení jednotlivých zemí. Nabídky přeprav z Německa do Francie poklesly v dubnu o 84 % a v květnu o 67 % v porovnání se stejnými obdobími předchozího roku. V polovině května Francie uvolnila svůj přísný zákaz vycházení. Díky tomu pak také v červnu vystřelila poptávka nepoměrně nahoru, a dokonce byla o 16 % vyšší než ve stejném měsíci uplynulého roku. Podobný obrázek se ukazuje také v Rakousku, které v červnu opět otevřelo své hranice s Německem. Zde poklesly počty nabídek z Německa v dubnu o 70 % a v květnu o 59 % v porovnání s příslušnými měsíci uplynulého roku. V následujícím měsíci se pokles naopak zbrzdil na 18 % v porovnání s červnem 2019. Objem z Polska do Německa se v dubnu 2020 v porovnání s dubnem 2019 také propadl o polovinu (-53 %). Ke konci čtvrtletí však došlo k rapidnímu nárůstu o 96 % v porovnání se stejným měsícem předchozího roku.

„U německých exportů došlo v dubnu tohoto roku k nepřirovnatelnému propadu. Silniční doprava byla dramaticky postižena, to náš dopravní barometr ukazuje naprosto jednoznačně. Nikdo nedokáže předpovídat, jak udržitelná tato stoupající tendence je. Ale vzhledem k aktuálnímu vývoji se odvětví může do druhé poloviny roku dívat s větším optimismem“, komentuje Gunnar Gburek.

 

S pomocí dopravního barometru analyzuje FreightTech společnost TIMOCOM od roku 2009 ve 44 evropských zemích vývoj nabídky a poptávky přeprav v burze nákladů, která je součástí Smart Logistics System. Více než 130.000 uživatelů generuje denně až 750.000 mezinárodních nabídek přeprav a volných vozů. Systém pomáhá více než 43.000 zákazníků TIMOCOM dosáhnout svých logistických cílů rychleji, bezpečněji a jednodušeji.

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru