Od přívěsu Tautliner po City trailer: Přehled všech rozměrů
Hledáte ten správný přívěs? Pak hledáte určité rozměry přívěsu. Výběr správného přívěsu je pro přepravu zásadní. Nejen kvůli efektivitě, ale také kvůli úspoře nákladů. Správný přívěs totiž pomáhá co nejlépe využít nákladový prostor a hmotnost. Tím se snižuje počet jízd naprázdno, což samo o sobě šetří čas a náklady na pohonné hmoty.
Ať už jde o přepravu palet, zboží podléhajícího rychlé zkáze nebo těžkých nákladů. Správný typ přívěsu zajišťuje plynulou přepravu, bezpečnost a hospodárnost. Které typy přívěsů vlastně existují? V tomto článku jsou vyjmenovány všechny z nich. Díky tomu můžete co nejlépe využít nákladový prostor.
Tento článek ve 30 vteřinách
- Nejběžnější typy přívěsů jsou:
- Návěs Tautliner s posuvnou plachtou – s prostorem pro 33 europalet a užitečným zatížením až 24,5 tuny.
- Skříňový přívěs, box trailer – s prostorem pro 33 europalet a užitečným zatížením až 23,5 tuny.
- Chladicí přívěs – s prostorem pro 33 europalet a užitečným zatížením až 23 tuny.
- Kombinovaný přívěs – s prostorem pro 38 europalet a užitečným zatížením až 24 tuny.
- Dále existují dva speciální typy přívěsů s jinými charakteristikami. Jedná se o:
- City trailer – s prostorem pro 15 až 25 europalet a užitečným zatížením přibližně do 13 tun.
- Mega trailer – s prostorem až pro 28 europalet a užitečným zatížením přibližně do 33 tun.
- Ve světě přepravy se používá termín ložný metr. Tento odborný žargon vyjadřuje jeden běžný metr v nákladním vozidle. Jeden ložný metr se rovná délce jednoho metru po celé šířce a výšce nákladového prostoru.
- Zákonné limity týkající se přívěsů pro přepravu jsou následující:
- Délka (od středu návěsného čepu) je maximálně 12 metrů.
- Maximální výška je 4 metry.
- Šířka je maximálně 2,55 metru.
- Jde o chladicí přívěs? Pak jsou tu další maximální rozměry. Maximální šířka je pak 2,6 metru. V tomto případě by však měla platit minimální tloušťka stěny 45 mm.
- Některé přívěsy vyžadují výjimku. Jedná se například o výjimku LZV (delší a těžší souprava nákladních vozidel) pro některé kombinované přívěsy. Pro řízení delší a těžší soupravy nákladních vozidel mohou řidiči potřebovat osvědčení CCV (pro odbornou způsobilost). Další informace najdete na webových stránkách RDW.
Hledáte nákladní vozidla pro přepravu vašeho zboží?
Různé typy přívěsů
Existují různé druhy přívěsů. Tyto typy přívěsů se používají pro různé zboží. Nejběžnější typy přívěsů jsou:
- Tautliner / návěs s posuvnou plachtou
- Skříňový přívěs, box trailer
- Chladicí přívěs
- Kombinovaný přívěs
Tautliner neboli návěs s posuvnou plachtou
Návěs Tautliner neboli Tiltliner se také někdy nazývá návěs s posuvnou plachtou. Tautliner je vlastně obchodní značka. Srovnejte to s názvem Jeep. Návěsy Tautliner mají různé tvary a velikosti. Výhodou je, že je možné návěs téměř zcela otevřít, protože má flexibilní boční plachty. Tomu se také říká přívěs s plachtou. Plachta je flexibilní a lze ji otevřít po stranách (a někdy i nahoře) pro snadné nakládání a vykládání zboží.
- Délka: 13,6 metru. Šířka: 2,5. Výška: 2,65 až 2,70 metru.
- Prostor pro 33 europalet.
- Užitečné zatížení: 24,5 tuny.
Skříňový přívěs neboli box trailer
Skříňový přívěs je plně uzavřený. Má pevné boční stěny a pevnou střechu. Tento přívěs se používá zejména pro přepravu cenného nebo křehkého zboží, které vyžaduje zvýšenou ochranu. Největší výhodou skříňového přívěsu je, že jej lze lépe zabezpečit proti krádeži. Přívěs rovněž chrání náklad i před různými povětrnostními podmínkami.
- Délka: 13,5 metru. Šířka: 2,48 metru. Výška: 2,45 metru.
- Prostor pro 33 europalet.
- Užitečné zatížení: 23,5 tuny.
Chladicí přívěs neboli Reefer
Chladicí přívěs je izolovaný přívěs s chladicím systémem. Chladicí systémy lze také nastavit tak, aby namísto chlazení ohřívaly. Reefery se používají zejména pro přepravu zboží, které podléhá rychlé zkáze. Jde například o zeleninu, ovoce, maso a léky. Hlavní výhodou chladicího přívěsu je, že udržuje zboží při stálé teplotě (chlazené nebo ohřívané). Tento přívěs je k dispozici v několika variantách. Existují chladicí přívěsy se silnými izolovanými stěnami nebo s tenčími stěnami. Teplotní rozsah je možný v rozmezí od -20 °C do +25 °C.
- Délka: 13,6 metru. Šířka: 2,48 metru. Výška: 2,6 až 2,7 metru.
- Prostor pro 33 europalet.
- Užitečné zatížení: 23 tuny.
Kombinovaný přívěs neboli LZV
LZV, delší a těžší souprava nákladních vozidel, je souprava složená z několika přípojných vozidel nebo přívěsů. Jsou kombinovány pro přepravu většího množství zboží. Tím se snižuje množství jízd a snižují se náklady na dopravu. Používají se zejména v maloobchodě a stavebnictví. Často se zde přepravuje velké množství nákladu najednou.
- Délka: 7,6 + 7,6 metrů. Šířka: 2,45 metru. Výška: až 2,75 metru.
- Prostor pro 38 europalet.
- Užitečné zatížení: do 24 tun.
Speciální typy přívěsů
Kromě běžných typů přívěsů existují také speciální přívěsy. Dva nejznámější typy přívěsů jsou:
- City trailers (přívěsy pro pojížďky ve městě)
- Mega přívěsy
City trailers
Tyto přívěsy jsou ideální pro přepravu zboží v městských oblastech. Vzhledem k tomu, že přívěsy jsou kratší než běžné přívěsy (s plachtou), lze zboží dopravit i do těžko přístupných míst. Jedná se například o úzké ulice s obchody.
Přívěsy City trailer mají obvykle tyto charakteristiky:
Hmotnost | Prázdné: 6 800 kilogramů |
Užitečné zatížení | 13 200 kilogramů |
Kubický objem | 60 m³ |
Délka | 10 metrů |
Šířka | 2,45 metru |
Výška | 2,6 metru |
Skutečné rozměry se však mohou lišit podle typu City traileru. Obvykle mají délku 8 až 10 metrů a pojmou 15 až 25 palet.
Mega přívěsy
Mega přívěs je mimořádně vysoký přívěs. Je také nazýván jumbo přívěs. Ve skutečnosti je vysoký až 3 metry, díky čemuž má větší nosnost. Mega přívěsy se používají hlavně k přepravě velkých nákladů, například k přepravě automobilů nebo nábytku. Největší výhodou mega přívěsu je, že nabízí větší objem na jednu jízdu. Tím se zvyšuje efektivita velkoobjemové přepravy.
Mega přívěsy neboli přívěsy typu jumbo mají obvykle bočnice z plachtoviny.
Mega přívěsy mají obvykle tyto charakteristiky:
Hmotnost | Prázdné: 7 200 kilogramů |
Užitečné zatížení | 32 800 kilogramů |
Kubický objem | 100 m³ |
Délka (vnitřní) | 13,60 metru |
Šířka | 2,45 metru |
Výška | 3,00 metru |
Skutečné rozměry se však mohou u jednotlivých mega přívěsů lišit.
Jak vypočítám ložný metr?
Termín ložný metr je ve skutečnosti žargon. Jedná se o běžný metr v nákladním vozidle. Jeden ložný metr se rovná délce jednoho metru po celé šířce a výšce nákladového prostoru nákladního vozidla nebo přívěsu.
Je náklad dlouhý 2 metry, ale zároveň široký přes celou šířku přívěsu? Pak máte 2 ložné metry.
Palety a ložné metry
Představte si, že máte europalety široké 1,2 metru. Jsou hluboké 0,8 metru. Jedná se o standardní formát europalet. Šířka přívěsu je přibližně 2,4 metru. Můžete tak přepravovat dvě palety vedle sebe na šířku. Na každou řadu dvou europalet jste tedy použili 1 ložný metr. Máte 10 europalet? Ty se pak vejdou do 5 řad. Pětkrát 0,8 = 4 metry délky. Na 10 europalet tedy použijete 4 ložné metry.
Hmotnost a rozměry: jaké jsou zákonné limity?
Existují i předpisy týkající se výběru správného přívěsu pro přepravu. To platí zejména při přepravě těžkých nebo nadrozměrných nákladů. Nadrozměrný náklad je náklad velkých rozměrů. Těžké náklady by měly být řádně upevněny pomocí schválených upevňovacích prostředků. Těmi jsou například řetězy, upevňovací popruhy a spojovací prvky. Jejich použitím se zabrání posunování nákladu během přepravy.
V Evropské unii jsou stanoveny maximální zákonné rozměry přívěsu. Pokud měříte délku od středu návěsného čepu, je maximální délka 12 metrů. Maximální výška 4 metry a maximální šířka 2,55 metru.
Týká se to i chladicího přívěsu? U tohoto přívěsu platí maximální šířka 2,6 metru. V tomto případě by však měla platit minimální tloušťka stěny 45 mm.
Výjimky u RDW (Dienst Wegverkeer)
Pro určité přívěsy je potřeba získat výjimku. Například výjimku LZV. Jedná se o výjimku, která je někdy nutná u kombinovaného přívěsu. Sestava vozidel v kombinovaném přívěsu může být dlouhá maximálně 25,25 metrů. Její maximální hmotnost je 60 000 kilogramů.
Kromě výjimky LZV potřebuje řidič i CCV certifikát, aby mohl řídit vozidlo. Na webových stránkách RDW naleznete odpovědi ohledně žádostí o výjimku LZV pro mimořádnou přepravu.
Přehled rozměrů a hmotností jednotlivých typů přívěsů (tabulka)
Typ přívěsu | Délka (m) | Šířka (m) | Výška (m) | Objem (m³) | Max. hmotnost (kg) |
Standardní přívěs | 13,60 | 2,45 | 2,60 | 82 | 24,000 |
Přívěs s posuvnou plachtou | 13,60 | 2,50 | 2,65 | 90 | 24,500 |
Skříňový přívěs, box trailer | 13,6 | 2,48 | 2,65 | 90 | 23,500 |
Chladicí přívěs | 13,6 | 2,48 | 2,60 | 90 | 23,000 |
Kombinovaný přívěs | 15,20 | 2.45 | 2,75 | 120 | 24,000 |
Mega přívěs | 13,60 | 2.45 | 3,00 | 100 | 24,000 |
City trailer | 10,00 | 2.45 | 2,60 | 60 | 18,000 |
Inovace v oblasti velikosti a konstrukce přívěsu
Svět dopravy nestojí na místě. Nové přívěsy často zajišťují vyšší efektivitu, což je něco, co si přeje každá společnost. Proto je pro každou přepravní společnost velmi důležité sledovat trendy a vývoj. Neustále se objevují nejrůznější inovace, pokud jde o velikosti a konstrukce přívěsů, jako je například elektrický nákladní automobil a elektrický přívěs.
Příkladem může být přepravní společnost Girteka. Girteka provedla ve spolupráci se společnostmi Volvo Trucks, Schmitz Cargobull a BP Pulse zajímavý test. Tento test byl proveden s elektrickým nákladním vozem a přívěsem. Zmíněná iniciativa podporuje cíl Zelené dohody pro Evropu stát se do roku 2050 prvním klimaticky neutrálním kontinentem. Mnoho evropských měst plánuje zřízení bezemisních zón. Proto je důležité, aby všechny přepravní společnosti přešly na elektrická vozidla.
Kromě elektrických nákladních vozidel a přívěsů přichází v úvahu i další inovace. Například přívěsy společnosti Action. Tyto takzvané dvoupodlažní přívěsy mají s třínápravovým provedením prostor až pro 52 europalet. To je přibližně o 60 % více, než kolik může převážet standardní přívěs. Tím se redukují emise CO2, protože je potřeba méně jízd. Nevýhoda? Ne každá nakládací a vykládací rampa je pro tento typ přívěsu vybavena. Proto není také možné přepravovat delší věci. Přesto se zdá, že tento přívěs je dalším krokem ke změně budoucnosti přepravního průmyslu.
Závěr
Je důležité vybrat správný přívěs. Tím je zajištěna efektivita a hospodárnost přepravních procesů. Existuje mnoho různých přívěsů, z nichž každý je určen k přepravě specifického nákladu. Nabídka přívěsů zahrnuje od standardních typů až po specializované typy, jako jsou chladicí přívěsy a kombinované přívěsy. Každý typ přívěsu má své výhody a nevýhody. Tam, kde například přívěsy s posuvnou plachtou nabízejí flexibilitu, skříňové vozy nabízejí větší bezpečnost. Kombi přívěsy a Citry trailers naopak zajišťují efektivitu při přepravě větších objemů nebo v městských oblastech.
Ať už si vyberete jakýkoli typ přívěsu, nezapomeňte si chytře naplánovat trasu. K tomu použijte nástroj TIMOCOM Plánování tras. Prostřednictvím TIMOCOM Marketplace objevíte rozsáhlou síť plnou digitálních řešení. Snadno tak najdete ideální řešení pro jakýkoli typ nákladu.
Optimalizujte své logistické procesy ještě dnes pomocí digitální TIMOCOM Burzy nákladů. Zjistěte, jak můžete získat okamžitý přístup k tisícům důvěryhodných přepravních partnerů. Chcete si ji nejdříve vyzkoušet zdarma? To je možné! Začnete s bezplatným testem, abyste mohli snadno získat přístup k TIMOCOM Burze nákladů.
Mohlo by Vás také zajímat: