Z domova 29.08.2022
4

Jízda nákladním vozidlem za vysokých teplot

Horko v kabině: Zchladit se můžete s těmito tipy!

Jeden ze způsobů jak se ochladit v horku

Horko je pro řidiče nákladních vozů důležité téma, protože musí sedět za volantem a jsou proto vystaveni vysokým teplotám a rizikům spojeným s horkem. Zchladit se můžete s těmito tipy!

 

Každý rok se dozvídáme, že průměrné teploty již mnoho let rostou, že se klima mění a léta jsou delší a sušší. Na silnicích může dojít k vyboulení, k nehodám způsobených oběhovým systémem, prasknutí pneumatik nebo uzavírkám v důsledku letních požárů. V takové situaci je zapotřebí zachovat si chladnou hlavu!

Ve vozidlech, která stojí na silnici nebo i v polostínu, může vnitřní teplota jen v důsledku slunečního záření dosáhnout 60 °C a více. To už je zdraví nebezpečné! Pokud tedy trávíte mnoho hodin na silnici, abyste dovezli zboží z bodu A do bodu B nebo dojeli na nakládku či vykládku, je potřeba zejména v létě dbát na dostatečný příjem tekutin a na to, abyste měli dostatek pití na palubě. Navíc je zapotřebí pravidelně kontrolovat klimatizaci a kapaliny ve vozidle.

Vozidlo má defekt způsobený horkem, Vy ale nevíte kam s ním? Ve Smart Logistics System od TIMOCOM najdete v krátké době skladovou plochu, která bude splňovat Vaše požadavky.

Objevte skladové plochy nyní!

V horku číhá na silnici a v kabině vozidla několik nebezpečí: Vyboulené silnice, zvýšené riziko nehod a s tím spojených uzavírek, problémy s krevním oběhem.

Nebezpečí pro člověka a vozidlo: Vyboulení, prasklá pneumatika, dehydratace

K vyboulení silnice dochází náhle. Asfalt praskne a vzniknou nebezpečné díry a rampy. Za horka není vzácností ani prasklá pneumatika: pryž změkne, je porézní a praskne. Nehody nebo také lesní požáry a z toho vyplývající uzavírky velmi zatěžují jak řidiče vozidla, tak i materiál.

Řidič nákladního vozu v létě se musí připravit především na polední horko, které se i s klimatizací jen těžko zvládá, zejména při jízdě směrem na jih nebo západ, kdy slunce svítí do kabiny. Tahač se může stát takovým malým skleníkem. Konfigurace interiéru způsobuje, že se některé sluneční paprsky neodrazí, ale zůstanou v kabině a zvyšují tak teplotu uvnitř kabiny a vnímané teplo.

V důsledku toho může dojít k dehydrataci a problémům s krevním oběhem. Když člověk málo pije, mohou problémy s krevním oběhem nastat již při zvýšených teplotách, což za volantem znamená velké nebezpečí pro řidiče i ostatní účastníky silničního provozu. Důsledkem je mikrospánek, problémy s koncentrací a závrať. Proto je důležité mít u sebe dostatek tekutin a pravidelně pít. Jakmile koncentrace polevuje, je nejlepší zajet na nejbližší odpočívadlo. Čerstvý vzduch a trochu studené vody do obličeje udělají zázrak. Stejně jako studená voda na zápěstí.

Takto se mohou řidiči nákladních vozidel vyhnout nebezpečí způsobenému horkem

Kontrola materiálu:

  • Je v nádrži dostatek chladicí kapaliny pro klimatizaci? Pokud není chladicí kapaliny dostatek, může se z kabiny rychle stát finská sauna a řízení může být nesnesitelné.
  • Jsou pneumatiky v pořádku? Pneumatiky je před jízdou také zapotřebí zkontrolovat a odhalit případné trhliny a zabránit prasknutí pneumatiky. Tlak pneumatik by beztak neměl být příliš nízký, to způsobuje opotřebení materiálu.
  • Jsou sluneční clony v pořádku nebo je lze doplnit? I to může pomoct. Navíc existují okna odrážející teplo. Taková investice se může vyplatit. Tónování oken s pomocí tónovací fólie není povoleno!

Tipy, jak lépe zvládat horko

Zde několik tipů pro horké dny:

  1. Mít po ruce dostatek tekutin v podobě vody nebo jiných nápojů! Je ale důležité, aby nápoje nebyly studené nebo ledové, ale měly pokojovou teplotu, aby se tělo ještě více nenamáhalo. U studených nápojů musí tělo zvýšit teplotu. Energeticky efektivnější jsou tedy vlažné nápoje.
  2. Mějte u sebe dva ručníky! Jeden ručník se dá namočit a položit na zátylek. Pozor: nikoliv natrvalo, jinak tělo prochladne! Navíc pomůže malý ručník, kterým si můžete otírat pot z obličeje. Na to je vhodný i pásek na pocení.
  3. Mějte u sebe láhev s rozstřikovačem! Kapky vody skvěle osvěží a při jídle zaženou vosy.
  4. Klimatizaci nastavte na správnou teplotu, abyste neutrpěli teplotní šok při vystupování z vozidla! Rozdíl mezi teplotou uvnitř a venku by měl být ideálně 6 °C.
  5. Pomoci může i mobilní větrák. Díky cirkulaci vzduchu lze teplotu snížit o 1-2 °C.
  6. Nezapomínejte na pravidelné přestávky! Na přestávku si pokud možno najděte stinné místo. Čerstvý vzduch, trocha pohybu a malá svačina udělají zázrak. Únava zmizí a soustředění se zase zlepší. Během jízdy malé svačiny také pomohou. Velmi vhodné jsou čerstvé potraviny jako okurky a rajčata, ale také vodní meloun.

To nejdůležitější při jízdě nákladním vozem v létě je a zůstane trpělivost. Podle možností se můžete pokusit prodloužit přestávky, zejména během poledne, a dobu jízdy posunout do chladnějších ranních a večerních hodin. Důležité je udržovat pozornost. Při náznacích únavy, zívání a únavě ihned jeďte na nejbližší odpočívadlo a dopřejte si krátkou přestávku!

Použili jste všechny tipy, a přesto nemůžete pokračovat v jízdě? Ve Smart Logistics System od TIMOCOM najdete v krátké době vhodnou skladovou plochu, která bude splňovat Vaše požadavky.

Objevte skladové plochy nyní!

 

Další zajímavé články:

Digitální logistika snadno a rychle!

Pět logistických tipů pro nejisté časy

7 účinných tipů proti nedostatku řidičů

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru