Jak se daří našim zákazníkům v době koronakrize? Příběh skupiny ZDEMAR
#wetrustinlogistics #KeinTagOhneLogistik #bezlogistikytonejde
„Vnímali nás jako riziko. Naši řidiči jezdili první po Evropě s rouškami a respirátory. To lidé ještě nevěděli, že je budou nosit všichni.“ O tom, jak najít v koronadobě správný směr, jsme si povídali s Milanem Jelenem, obchodním ředitelem, a Karlem Kloudou, šéfem dopravního oddělení. Oba patří již dlouhá léta k pevnému jádru skupiny ZDEMAR. Co dalšího jsme se dozvěděli čtěte v našem rozhovoru.
Jaký dopad má stávající situace na oblast vašeho podnikání? Můžete zhodnotit vliv na vaše standardní procesy po více než měsíci pandemických opatření?
Nařízená karanténa jistě přinesla kýžené zpomalení šíření koronaviru a ochranu obyvatel, nicméně přinesla i těžkosti v praktickém životě, se kterými se musel každý potýkat. Stejně tak my. Dva naši zaměstnanci museli přerušit výcvik kvůli uzavřeným autoškolám, několik našich řidičů se ocitlo v karanténě. Neustále se měnící, často chaotická vládní opatření přinesla problémy s čekacími dobami na hranicích. Když máte kvůli svátku krátký týden a potom 2 dny stojí vaše kamiony na hranicích, tak nestihnou udělat dostatek jízd, aby si na sebe vydělaly. Ekonomika těchto vozidel se tak propadne na celý měsíc do mínusu. Jen kvůli nepromyšleným opatřením vlády se mohly dostat i do depozitu. Dotovat kamiony za takto ztížených podmínek, nemá smysl. Díky těmto prostojům jsme zaznamenali také výrazný propad tržeb. Jako největší skryté riziko však vnímáme riziko druhotní platební neschopnosti. Máme dobře nastavený systém prověřování klientů z hlediska bonity a platební morálky, využíváme moderní nástroje a digitální technologie. Ale ne vše se dá předpokládat. Důležité tedy pro nás je, aby tuto krizi ustáli i naši zákazníci.
Navzdory všem negativům jsme v této situaci zaznamenali i pozitiva. Všeobecný nedostatek řidičů se vytratil, o práci řidiče kamionu se nyní uchází vyšší počet i kvalitních uchazečů. Vnímáme i větší soudržnost a velké projevy solidarity a lidskosti, které za běžných okolností ve společnosti chybí.
Setkáváte se s dumpingem cen ze strany zákazníků? Jak na takové nabídky reagujete?
Dumping jsme nijak výrazně nezaznamenali. Máme stálé zákazníky a s nimi mnohaleté vztahy. Tyto vztahy považujeme nyní za mimořádně důležité a cenné. Stejně jako mít vybudovanou kvalitní síť zákazníků, je důležité mít v týmu kolegy s dopravním vzděláním a s dlouholetými zkušenostmi na trhu. To je nyní to, co na trhu rozhoduje. Zažili jsme již několik krizí, v roce 2002 povodně, v roce 2008 hospodářskou krizi a všechny jsme dosud ustáli. Rozdílovým faktorem firem jsou lidé, kteří v nich pracují.
Čím musí být kamion řidiče vybaven, aby mohl dnes pohodlně a bezpečně cestovat? Mnoho řidičů si stěžuje na uzavřené restaurace a odpočívadla, jaké zkušenosti mají vaši řidiči?
Každý náš kamion je standardně vybaven lednicí, nezávislým vytápěním a klimatizací. Naší snahou je, aby řidiči měli v kabinách co největší komfort a pohodlí, je to v podstatě jejich druhý domov. Jelikož došlo k uzavření sociálních zázemí, tedy WC a sprch, na většině nakládacích a vykládacích míst pro nerezidentní zaměstnance a stejně tak na všech čerpacích stanicích, snažíme se volit trasy tak, aby naši řidiči mohli využít zázemí našeho areálu, nebo našich poboček. Respirátory a dezinfekční prostředky jsme nakoupili ještě před příchodem pandemie a stejně tak u nás platila v předstihu pravidla chování při chřipkových onemocněních. Tím vznikla v počátku paradoxní situace, že všichni vnímali naše řidiče jako riziko, protože chodili s respirátory nebo rouškami jako průkopníci po celé Evropě. To ještě lidé nevěděli, co bude následovat.
Využili jste naši nabídku na home office pro vaše zaměstnance?
V naší společnosti nelze zcela využít home office, nejen řidiči musí do práce, ale i celý náš dispečink pracuje v poměrně úzkém, aktivním, celodenním kontaktu. Nicméně abychom ochránili nejstarší zaměstnance, tedy nejvíce ohrožené, a pomohli rodinám s dětmi, bylo potřeba urychleně dořešit všechny technické náležitosti a dovybavit zaměstnance tak, aby mohli pracovat efektivně i z domova. Ocenili jsme tedy, že i když je celý TIMOCOM momentálně na home office, na úrovni služeb to vůbec není znát. Přemístění uživatelů na domácí IP adresy bylo jednoduché a rychlé.
Závěrem:
Tato doba ukázala, jak se dokážeme stmelit a táhnout za jeden provaz. Největší přidanou hodnotou naší společnosti jsou naši lidé. Naši řidiči jsou každý den na cestách, křižují celou Evropu a zabezpečují dodávky, které nelze odkládat. Ne vše je možné zastavit a jak říká ZDEMAR: „tím správným směrem.“
O společnosti:
Dopravně spediční firma ZDEMAR Ústí nad Labem s.r.o. byla založena v roce 1996. Z původního zaměření na poskytování dopravních služeb v přepravách volně ložených komodit došlo v průběhu let k transformaci na dopravní společnost zastřešující širokou oblast služeb. Dnes skupina společností ZDEMAR poskytuje dopravní, logistické a spediční služby. Specializuje se na přepravy potravinářských komodit, krmiv, odpadů, kovů a hnojiv. Disponuje vlastním vozovým parkem, který skýtá 40 kamionových souprav.