Krizový stav za námi. Jak z toho teď ven? Příběh společnosti KS KUTÍLEK s.r.o.
#wetrustinlogistics #KeinTagOhneLogistik #bezlogistikytonejde
„Mezi naše největší klienty patří společnost MAGNA, ŠKODA AUTO, GRUPO ANTOLIN i VOLKSWAGEN. Po odstavení výroby všech automobilek byly kamiony umístěny do depozitu a lidé se ocitli na kurzarbeitu. Jiná cesta nebyla.“ Jak znovu naskočit do rozjíždějícího se vlaku, nám vyprávěl David Kavalír, CEO a současně jeden z jednatelů společnosti KS KUTÍLEK s.r.o.
Co dalšího jsme se dozvěděli, čtěte v našem rozhovoru.
Jaký dopad měla situace spojená s koronakrizí na Vaše podnikání? Přiměla Vás změnit Vaše standardní procesy?
Naše společnost dává práci zhruba 80 lidem, kteří jsou naši stálí zaměstnanci. Provozujeme logistický sklad a vlastníme na 50 vozových jednotek převážně typu 13,6 m MEGA, soupravy 120 cbm a 2 Gigalinery pro lehké a objemné zboží. Dále jsme vytěžovali 12 externích dopravců. Udržet tento kolos v provozu není jednoduché za normální situace, natož v této „zvláštní" době. Krize nás bohužel, jako většinu dopravců zaměřených na oblast automotive, velmi poznamenala. Velká část vozového parku hibernovala v depozitu a většina řidičů i skladníků zůstala doma, přičemž jsme využili státní podpory - Kurzarbeit. Naše spediční činnost v době COVID 19, poklesla o 90 %. Pokles byl ze dvou zásadních důvodů – zabýváme se řešením expresních poptávek, které v posledních dvou měsících v podstatě nejsou, a dalším důvodem je maximální přesun práce na naši vlastní flotilu. V době odstávek jsme nevytěžovali žádná externí vozidla a aktuálně vytěžujeme pouze 4 dodavatelské kamiony.
Zaběhlé procesy jsme nuceni měnit. Dosud jsme vozili zejména díly dodavatelských řetězců, a to převážně plastové nárazníky a komponenty do interiéru. V návaznosti na pozvolný rozběh v našem segmentu a výpadkům stabilních linek, hledáme více práce na volném trhu a mimo automotive, kde nám pomáhá mimo jiné i vyhledávání přeprav a nabízení volných vozů v burze nákladů od TIMOCOM. Krize nás přiměla ještě více a důsledněji revidovat veškeré náklady v oblasti našeho podnikání, kde se všichni budeme muset uskromnit.
Setkali nebo setkáváte se s dumpingem cen ze strany zákazníků? Jak na takové nabídky reagujete?
Bohužel ano, stávající tržní prostředí je pokřivené a celkový nedostatek práce a přebytek volné techniky se odráží v cenách, které nepokrývají naše náklady. Převážně při řešení zpětného vytížení našich jednosměrných zakázek jsme nuceni občas přistupovat i na ceny, které jsou dumpingové. O to více si vážíme našich smluvních zakázek a stability našich obchodních partnerů.
Rozvolňují se vládní opatření, otevírají se obchody, obnovuje se průmyslová výroba. Vrací se také Vaše činnosti do původních kolejí?
Ano, naše auta jsou všechna opět v provozu, ale o původních vyjetých kolejích nemůže být řeč. Automobilky a na ně vázané dodavatelské řetězce sice produkují, ale objemy se navyšují jen pozvolným tempem. Nepředpokládáme, že během budoucích měsíců se vrátí na původní hodnoty. Snažíme se využívat práci nabízenou i v jiných segmentech a nakombinovat ji se stávající.
Očekáváte vedlejší dopady krizových opatření a kterých se nejvíce obáváte?
Obavu mám z výše zmiňovaných dotovaných cen pod hranicí ziskovosti. Nemají budoucnost a povedou jen k pomalému úpadku méně stabilních dopravních společností, které na tyto ceny aktuálně přistupují. Věřím ale, že i z tohoto se bude dát do budoucna profitovat. Úpadkem dopravců vznikne nedostatek dopravní techniky na trhu, který povede k navýšení cen. Na základě dobrého hospodaření z minulých let, jsme finančně stabilní. Dopady odstávky jsme zvládli a zvládneme i budoucí období. Přínosem bude i větší počet volných řidičů a díky tomu narovnání mzdových nákladů.
A pokud mám správné informace, nikdo z našich partnerů činnost neukončil. Do problémů se mohou dle mého pohledu dostat menší společnosti, které operují jen s malými vozy (dodávky a podobně).
Využili jste naši nabídku na home office pro Vaše zaměstnance?
Částečně ano a děkujeme za to, tento produkt bychom ocenili jako součást Vaší standardní nabídky i v budoucnu.
Zůstáváte u původní náplně Vaší podnikatelské činnosti nebo jste v průběhu krize otevřeli i nové možnosti Vašeho budoucího působení?
Již před koronavirovou odstávkou jsme se snažili naši činnost diverzifikovat na další segmenty, ale automotive poměrově byl a nadále zůstává dominantním. Odstávka jen více podpořila naše rozhodnutí. Nechceme být v budoucnu závislí jen na jednom odvětví a budeme s větším zaměřením hledat uplatnění také u nových zákazníků v jiných oblastech. Je to jedna z našich priorit.
O společnosti:
KS KUTÍLEK s.r.o. působí více než 25 let na mezinárodním dopravním trhu a zabezpečuje komplexní dopravní a logistické služby. Doménou společnosti je expresní přeprava zásilek pro automobilový průmysl, pro který disponuje vlastním vozovým parkem čítajícím 50 kamionových souprav.