Výhled na trhu: Šest trendů v logistice na rok 2023
Jak to bude vypadat na trhu v tomto roce?
Logistici a speditéři, kteří chtěli v roce 2022 zůstat na trhu, museli flexibilně reagovat na nejrůznější změny a krize. Jak to ale vypadá v novém roce? Jakým směrem se vydává logistika ve světě, který se stále více digitalizuje? V dnešním článku se dočtete, jaké trendy v logistice je zapotřebí očekávat v roce 2023.
Objevte možnosti TIMOCOM Marketplace:
1. Udržitelná logistika a obchod s emisemi
Zvládání klimatické krize je stále naléhavějším tématem i z ekonomického pohledu. Rozhodující pákou je v tomto směru evropský systém pro obchodování s emisemi (EU-ETS). Tento systém ukládá firmám povinnost nákupu povolenek, resp. certifikátů, které jasně definují množství emisí - a tím jej omezují.
„Firmy stále více dbají na svou „uhlíkovou stopu“. Nejen ve vztahu k technice vozidel, což je příklad nákladních vozů nové generace, ale například i osvětlovací technice a fotovoltaice ve skladech nebo „yard-managementu“, říká Marc Kohlsdorfer, vedoucí týmu v Key Account Management u TIMOCOM.
Kromě toho vstoupil k 1. lednu 2023 v platnost první stupeň zákona o dodavatelských řetězcích a s ním také „povinnost ochrany životního prostředí a lidských práv“ v celém dodavatelském řetězci. Vzhledem k tomu, že tento požadavek se - ať přímo či nepřímo - dotkne firem jak v logistice, tak i v průmyslu a obchodu, připravili jsme pro Vás v našem seriálu o udržitelnosti relevantní informace.
2. Adaptace logistiky dopravy
Nejpozději od tohoto roku nebude čistě analogová logistika dopravy již schopná držet krok s razantním vývojem na trhu. Kdo se bude v budoucnu chtít udržet na trhu, ten by měl výzvy chápat jako příležitosti a dobrou přípravou a digitálními pomocníky zabezpečit vlastní dodavatelské řetězce. Patří sem diverzifikace partnerů v logistice, posilování transparentní komunikace, inteligentní struktura skladových ploch a hledání především lokálních dodavatelů - jakož i multimodální logistika, která je zárukou flexibility a spolehlivosti.
3. Logistický trend „internet věcí“ (IoT) a robotika
Již dnes se používají chytré stroje, které s pomocí softwaru na cloudu realizují procesy nebo sdílejí informace všeho druhu. Chytrá čidla na kontejnerech umí kromě lokality zaznamenávat a zpracovávat například teplotu, tlak a vlhkost nákladního prostoru, jakož i další relevantní údaje. Kromě transparentního ETA (estimated time of arrival) to nabízí další výhody pro velmi citlivé zboží, jako jsou léky nebo potraviny.
Také v oblasti skladové logistiky je možné hlásit nejen stav zásob. „Autonomní vysokozdvižné vozíky přebírají již 65 procent lidské produktivity a přemísťují v průměru deset až 15 palet za hodinu“, tvrdí DHL na portálu Verkehrsrundschau. Moderní stroje se samy pohybují skladem a s pomocí kamer rozpoznávají, odebírají a vychystávají výrobky. Cobots (kolaborativní roboty) se používají například ve výrobních a skladových procesech a pracují přímo s lidmi.
4. Chytré procesy, transparentnost a bezpapírová logistika
Průmyslové a obchodní firmy potřebují softwarová rozhraní, která propojují IT systémy a zajišťují tak výměnu informací. Cílem je transparentnost a optimalizovaná distribuce s pomocí digitálního sledování. Není to již jen management ramp, které lze optimalizovat výpočtem ETA. Transparentní a spolehlivé informace o stavu dodávky se již dávno staly konkurenční výhodou. Více než kdy jindy je logistika součástí produktového příslibu a je nutné ji chápat jako základní součást služby zákazníkům.
Díky projektu GS1 a BVL byl v roce 2022 jako pilotní projekt zprovozněn digitální dodací list - a vytvořen tak další milník směrem k bezpapírové logistice.
5. Kapacita skladu: Just-in-Case místo Just-in-Time
Jako další trend by bylo možné vnímat skutečnost, že heslem roku 2023 bude „výrobky a dostupnost kdekoliv“. Důvodem jsou namáhané dodavatelské řetězce a krátkodobá, velmi proměnlivá poptávka po určitých produktech a surovinách. Ať jsou to lékařské roušky, očkovací látky proti covidu, chipy, dřevo nebo naposledy LNG. Uplynulé dva roky ukázaly, že spolehlivě dodávat produkty ad hoc již není možné. V uplynulém čtvrtletí roku kotvilo před evropskými břehy zhruba 60 plně naložených tankerů na LNG, protože plynové zásobníky, sponzorované vysokým politickým tlakem, byly zaplněny až po okraj a ceny v posledním měsíci dělaly přemety. Informace o tom přinesl deník Handelsblatt. V důsledku této volatility a nejistoty přešlo mnoho firem k tomu, že významně navýšilo své skladové zásoby. Ruku v ruce s pokračující recesí a tím spojeným poklesem světové ekonomiky, tak bude některých produktů a surovin pravděpodobně nadbytek, jak mimo jiné předpověděla ING v nedávno zveřejněné ekonomické analýze. Just-in-Case a dostupnost výrobků je zjevně výrazným trendem roku 2023.
6. Micro-fulfillment pro poslední míli
Online obchodování vzkvétá a pandemie jej katapultovala o mnoho let do budoucnosti. S tím výrazně stoupla potřeba nových řešení pro poslední míli. Právě u spotřebitelů (B2C) je i nadále žádanou záležitostí same-day-delivery. Proto je důležité, aby micro-fulfillment byl rychlý, efektivní a spolehlivý. To předpokládá moderní sklady, například nano sklady, na strategicky důležitých místech. V dalších zemích se navíc používají autonomní drony pro dodávky zboží na poslední míli.
Trendy pro rok 2023 z perspektivy logistiky budou podřízeny třem základním heslům: Volatilita, udržitelnost a digitalizace
Kromě předvídatelných trendů a změn způsobených například zákonem o dodavatelských řetězcích, se firmy budou muset ještě lépe připravit na neznámá rizika podél dodavatelských řetězců. Ať je to nabízením dalších skladových ploch přes naši burzu skladových ploch, získáním nových partnerů přes burzu nákladů nebo zvýšením efektivity a příslibem služeb pro zákazníky pomocí transparentních dat.
Jak se vyhnout jízdám naprázdno s 5 tipy od TIMOCOM
TIMOCOM pomoc při rozjezdu: Jako dopravce bezpečně a úspěšně zimní sezónou