Z logistiky 30.10.2023
5

Spedination a TIMOCOM – příběh o úspěchu

Dva pánové za počítačem.

Thomas Kogler, zakladatel a jednatel společnosti Spedination GmbH, působí v logistice již více než 20 let a téměř stejně dlouho využívá služeb TIMOCOM Marketplace. I když v říjnu 2020 založil vlastní dopravní společnost Spedination GmbH, rozhodnutí pro TIMOCOM padlo rychle - a od té doby je se svou vlastní společností zákazníkem. V našem rozhovoru nám vypráví o svém receptu na úspěch, který mu pomohl vybudovat firmu během pandemie koronaviru a zároveň čelit výzvám tohoto odvětví. Jedním z nejdůležitějších faktorů je digitalizace. 

Chtěli byste, aby Vaše společnost byla připravena na budoucnost? Vyzkoušejte si nezávazně TIMOCOM Marketplace a využijte až milion nabídek přeprav a volných vozů každý den. 

Od samého začátku z 99 % digitálně  

Díky svým dlouholetým zkušenostem v oboru měl Thomas Kogler při zakládání společnosti Spedination GmbH v jedné věci od počátku jasno: Digitalizace je nutností – ale ne za každou cenu. Mělo by jít především o usnadnění práce, nikoli o nahrazení pracovníků. 

„Pokud nejste připraveni kriticky zpochybnit a přehodnotit všechny procesy ve Vaší firmě, pak není třeba mluvit o digitalizaci,“ je přesvědčen Kogler. „To neznamená, že musíte dělat všechno jinak – ale měli byste mít alespoň ochotu něco změnit. Pro mě to však také znamená, že nestačí jen prostě zdigitalizovat staré procesy. Protože to z nich nutně neudělá procesy lepší.“ 

Toto přesvědčení uplatnil ve své vlastní dopravní společnosti. „Od prvního dne jsme z 99 procent přešli na práci bez papíru. Jedinou výjimkou jsou paletové lístky, které musíte stále zasílat v originále. Vše ostatní lze nyní provádět digitálně.“ A navzdory práci s přesvědčováním, které bylo u některých obchodních partnerů nutné, funguje tento přístup bez problémů. „Na začátku si prostě musíte udělat čas a vysvětlit lidem, že vše nyní funguje digitálně, ale je přitom bezpečné z hlediska auditu i právně v pořádku. Díky tomu je ale později vše mnohem méně komplikované.“

Problém nedostatku kvalifikovaných pracovníků – motivovaní zaměstnanci a flexibilnější pracovní modely jako řešení? 

Spedination

Kromě odborných znalostí v oblasti digitalizace hraje pro Thomase Koglera a jeho společnost důležitou roli i další aspekt: „Jsem příznivcem malých rodinných firem, kde svého nadřízeného ještě osobně znáte, všichni si tykáte, kde se o problémech mluví přímo a člověk není jen číslo.“ K rozhodnutí pro tento směr vedl také nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Tuhle výzvu dnes pociťuje celé odvětví. Abychom v tomto bodě neztratili kontakt, je třeba jít s dobou a přejít na flexibilnější pracovní modely a nové metody vzdělávání, a ne jen inzerovat zdiskreditovaný košík s ovocem, říká pan Kogler. „V minulosti se spediční společnosti snažily mít co nejvíce poboček v blízkosti velkých zákazníků. Myslím si, že dnes můžete být úspěšnými, když otevřete pobočky tam, kde máte nejvíce motivované zaměstnance. To je také můj přístup a díky digitalizaci a platformám pro vzdělávání a školení to technicky již není absolutně žádný problém. Tady Spedination využívá služeb Spedifort, rovněž k dispozici na TIMOCOM Marketplace.“ 

Dobří zaměstnanci by sice byli, ale práce ve spedici má bohužel špatnou pověst – neprávem, jak tvrdí pan Kogler. „Lidé si myslí, že u nás musíte pracovat od šesti ráno do deseti večer a jste 24 hodin denně ve stresu. Ale tak tomu nemusí být: U nás končíme také v 17 hodin a právě zavádíme 38hodinový pracovní týden při zachování stejného platu.“ 

Thomas Kogler popisuje svůj koncept úspěchu dvěma slovy: hybridní spedice. Záměrně nehovoří o digitální spedici. „Něco takového jako digitální spedice podle mne ještě neexistuje. Ale myslím, že termín hybridní spedice to vystihuje docela dobře. V zásadě se jedná o starý model s kvalifikovaným personálem, novými technologiemi a mnoha nástroji. A to se snažím dále rozvíjet.“ 

TIMOCOM jako průkopník i společník 

Timocom obrazovka

TIMOCOM byl od samého počátku součástí digitální cesty pana Koglera. Na otázku „proč“ odpovídá takto: „Myslím, že tahle otázka v našem oboru vůbec nevyvstává. TIMOCOM tady odvedl dobrou práci.“ Důležitým momentem byly ale i osobní vztahy s firmou TIMOCOM, které se za ta léta podařilo vybudovat. Pan Kogler je v úzkém kontaktu s různými partnery a v systému řízení dopravy (TMS) společnosti Spedination GmbH již vytvořil několik rozhraní, například pro přepravní zakázky a burzu nákladů. S IT společností z Erkrathu již také spolupracuje na testování nových řešení, mimo jiné v oblasti zobrazování v reálném čase. „Jdeme společnou cestou, takže je to pro mě i osobní rozhodnutí.“ Měl také možnost sledovat, jak se použitelnost nástrojů TIMOCOM v průběhu let stále zlepšovala. „Myslím, že právě v tomto směru došlo k obrovskému pokroku. A myslím, že je skvělé, že se ptali i zákazníků a jejich připomínky také implementovali.

Pro jeho zaměstnance spočívá prý největší výhoda práce s TIMOCOM Marketplace v tom, že systém „prostě funguje“. „Je zde k dispozici nakládací prostor, jsou zde přepravní zakázky – a přesně o to přeci jde.“ Díky rozhraním se systémem TIMOCOM lze vše řídit z vlastního systému TMS – bez ohledu na to, zda je třeba zrovna zadat zakázku nebo si prohlédnout jednotlivé přepravy. Pracuje se na implementaci živého sledování zásilek. Od něj pan Kogler očekává zlepšení služeb zákazníkům. „Můžeme se pak cíleně zaměřit na zákazníky, kteří již s TIMOCOM spolupracují a chtějí toto řešení také využívat.“ 

Jen díky rozhraní s partnerem TIMOCOM translogica dokázal pan Kogler zaznamenat významné úspory pracovního času: 

„Používáním rozhraní TIMOCOM se systémem translogica ušetřím 8 procent pracovního času na den a zaměstnance. Kromě toho mi to přináší větší transparentnost a spokojenost zákazníků.“

Rady Thomase Koglera kolegům z oboru 

Na otázku, co by poradil nováčkům nebo kolegům v oboru, má Thomas Kogler jasnou odpověď: „V současné době bych nikomu nedoporučoval začínat nově. Doba je velmi obtížná a náročná a ještě jsme všechno nepřekonali. Ale pokud někdo chce na své práci něco změnit, chce se rozvíjet a vydat se novými cestami, pak bych zopakoval své prohlášení z úvodu: Všechno přehodnoťte. A nepropadejte se do pasti „utopených nákladů“. A to i v případě, že jste do produktu již investovali spoustu peněz: Pokud nefunguje, vyhoďte ho. Myslím, že právě tohle je odvaha, která se nakonec vyplatí.“ 

Spedination – příklad úspěšné digitalizace 

Společnost Spedination GmbH je působivým příkladem toho, jak může digitalizace pomoci podniku zůstat připraven na budoucnost a optimalizovat procesy, aniž by to bylo spojeno se ztrátou pracovních míst. TIMOCOM Marketplace a práce s rozhraními TIMOCOM pomáhá zrychlit a zefektivnit každodenní činnosti. 

Navíc tato mladá přepravní společnost působivě ukazuje, že práce ve spedici se nemusí nutně vyznačovat stresem a dlouhou pracovní dobou, ale že vše může být jinak – pokud máte odvahu věci měnit. 

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

Digitalizace jako konkurenční výhoda

Zákazníci sdílejí tipy od TIMOCOM: Jak využívá burzu nákladů společnost HTR Logistik

TST Logistik: 12 % nárůst přeprav ročně s řešeními od TIMOCOM

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru