Jens Thiermann, zakladatel TIMOCOM: „Nezkoušej nic, o čem nemáš ani tušení“
Recept TIMOCOM na úspěch a rady pro dnešní start-upy v oblasti IT
Historii IT provází chybné odhady. Thomas Watson, šéf společnosti IBM, si například myslel, že na celém světě je trh možná na pět počítačů. To bylo v roce 1943. O necelých 80 let později: Tep světa je měřen v bitech, zatímco se Německo usilovně snaží o digitální pokrok. A zrovna v Neanderově údolí, německy Neadertal, který proslul objevy z doby kamenné, slaví poskytovatel IT služeb, firma TIMOCOM, 25leté výročí své existence. Přečtěte si o jejím působivém příběhu v rozhovoru se zakladatelem firmy, Jensem Thiermanem, průkopníkem digitalizované evropské nákladní dopravy na silnicích.
„Je to moje vina!“ Jens Thiermann má dobrý důvod žertovat, jeho vlastní odhad byl totiž správný: Když on a jeho partneři vstoupili v dubnu 1997 na trh IT logistiky s firmou TC Truck & Cargo®, byla to v tomto odvětví trefa do černého. „Spojujeme náklady a volné vozy“ – tak zněl slogan tehdejší TimoCom Soft- und Hardware GmbH. Dodnes trefně popisuje to, co TIMOCOM se svým Marketplace pro nákladní silniční dopravu představuje. Ať rozšíření produktu, relaunch značky, generační výměna na řídící úrovni nebo obecně pokrok digitalizace. Firma zůstává věrná sobě a svému oboru. A to s jednoduchým receptem na úspěch.
Pane Thiermanne, nejdříve srdečně blahopřeji k 25letému výročí! S TIMOCOM jste to dokázal - od start-upové IT firmy po předního hráče mezi poskytovateli IT pro logistiku v Evropě. Jaké jsou dodnes Vaše nejvýznamnější okamžiky z období vzniku firmy?
Především je to nápad jako takový. Chtěl jsem vytvořit nástroj, který usnadní práci disponentům. Sám jsem pracoval jako disponent ve spedici a měl jsem plné zuby toho nákladného analogového hledání „Kde je nějaká přeprava, kde je nějaký volný vůz?“. Mělo to být řešení, které by vyjasnilo obojí. Burza nákladů pak vznikala po pracovní době. Měli jsme za sebou pracovní den a po večerech jsme pracovali na vývoji. To, že se nám podařilo tento nástroj vytvořit a poskytnout ho firmám v oboru, to pak byl onen významný okamžik.
Když se ohlížím zpět, tak dalším významným prvkem je technický pokrok po našem vstupu na trh. Když jsme začínali, běželo všechno přes diskety, takže offline. Pak přišly CD, následovala možnost downloadu, a pak již brzy přišel velký průlom v online oblasti. Tento vývoj zásadně ovlivnil vývoj naší firmy samotné.
To zní jako velká výzva. Zůstaňme u toho: Jaký je největší rozdíl mezi výzvami pro dnešní start-upy a výzvami v roce 1997?
Tehdy skoro nikdo neměl internet. Neexistovaly vyhledávače. Nemohli jsme si jednoduše přečíst, jak máme správně postupovat. Prostě jsme to sami dělali, zkoušeli, vyvíjeli. Dnes existují nástroje, které přesně toto pokrývají. Na začátku jsme pracovali s databází v Accessu; zákazníky jsme spravovali v Excelu. Dnes je něco takového nemyslitelné, ale pro nás to bylo normální. Skutečně nám tehdy nic nechybělo.
Kdybyste zakládal firmu dnes, co byste udělal jinak?
Nic! Udělal bych zase všechno stejně. Samozřejmě, dělali jsme chyby, které prostě začínající firma dělá. Ale to je naprosto normální a náš úspěch přece mluví jasně. Jsem o naší cestě přesvědčený a myslím, že naším receptem na úspěch je to, že svou pozornost soustředíme na uživatele. Naše řešení jsme vždy vyvíjeli pro uživatele samotné, nikoliv pro ty, kdo s námi podepisují smlouvu.
Dokážete popsat okamžik, kdy jste si řekl „Zvládli jsme to!“?
Těch bylo více. Jedním z nich určitě bylo, když jsme si všimli, že k nám zákazníci přichází kvůli našemu modelu tarifu. Tento přístup stále zachováváme a považujeme jej za spravedlivé řešení. Tehdy tento cenový model spustil opravdovou lavinu.
Navíc jsme hned od začátku uzavírali smlouvy s malými podniky. Tyto podniky s námi po léta rostly, na začátku měly třeba jen jedno nákladní auto a dnes jich mají dvacet.
A v zásadě stále zvládáme nové situace. Před lety se najednou začali na trh tlačit investoři a my jsme mohli podlehnout jejich milionovým nabídkám na převzetí firmy. Od té doby se síť rozrostla na více než 50.000 mezinárodních zákazníků a my tuto síť chráníme před převzetím.
Co byste doporučil dnešním start-upům? Mají na své straně sice výhody digitalizace, ale musí čelit také širší konkurenci.
Musíte znát tu konkrétní práci a potřeby lidí, kteří tuto práci dělají. Pak budete schopen pochopit jejich bolavá místa a následně vyvinout vhodná řešení.
Je potřeba znát odpovědi na otázky, proč je potřeba vyvíjet právě tento produkt a jak má být jeho vývoj financován. Velmi důležitým krokem je přitom vytvoření přesného business plánu a jeho prověření s partnery.
Já například podporuji IT start-up aparkado. S TIMOCOM se mi podařilo vyvinout nástroj pro disponenty, s aparkado se staráme o řidiče nákladní vozidel. Někteří vědí, že já sám jsem také řidič. Znám jejich potřeby, a proto se tento produkt řídí heslem „lépe parkovat, nabíjet, žít“.
A moje rada závěrem především zní: Nezkoušej nic, o čem nemáš ani tušení.
Za uplynulými 25 lety se můžete ohlížet s hrdostí. Přesto však se vše kolem tohoto výročí děje věcně a tiše - bylo to vědomé rozhodnutí?
Na naše výkony a naše zaměstnance jsme neuvěřitelně hrdí. Kdybychom celá ta léta nedrželi tak pevně při sobě, nebyla by firma tam, kde je nyní a proces přepravy by nebylo možné kompletně digitalizovat. Velmi dobře si tedy uvědomujeme, čeho jsme dosáhli a dosahujeme každý den znovu.
Už jsem to předtím říkal: Vždy přemýšlíme z pohledu uživatele. Proto jsme při našem výročí pozornost soustředili především na naše dlouholeté zákazníky a jejich příběhy sdílíme na našich kanálech, tedy na blogu a sociálních médiích. Je to totiž také jejich výročí a nejen naše.
Rozhodnutí o tom, že oslavy budou klidnější, souvisí s obtížemi na dopravním trhu způsobenými koronavirovou pandemií a také s vypuknutím války na Ukrajině. TIMOCOM pracuje interně a externě v mezinárodním měřítku. Jak naši zákazníci, tak i naši přímí kolegové na našich pobočkách touto situací trpí. Vzhledem k tomu jsme považovali za morálně nepřijatelné, abychom od dubna byli v režimu „party“. V září proběhne interní oslava. Možná, že se nějaké fotky z této oslavy dostanou na sociální média.
Děkujeme za rozhovor a těšíme se na dalších 25 let!
Mohlo by Vás také zajímat:
25 let TIMOCOM: silný pro zákazníky, silný jako partner, silný v digitalizaci
Digitální logistika snadno a rychle!
Co se skrývá za úspěchem burzy nákladů od TIMOCOM, není žádným tajemstvím