Úspěch v mezeře na trhu: Přeprava těžkých nákladů má něco do sebe
Don’t worry, be heavy
Představují sice jen malý podíl na celém trhu, ale přesto stojí za to: přepravy těžkých a nadrozměrných nákladů. Nejde jen o to, že se za nimi skrývá kompletní řetězec tvorby přidané hodnoty. Tady do sebe musí všechno zapadat - v opačném případě je nutno počítat se závažnými důsledky. Každý den je nutno se vypořádat s náročnými úkoly, jako jsou komplexní projekty, globalizace nebo nedostatek řidičů. Jak se poskytovatel logistiky těžkých nákladů může i přesto řídit heslem „don’t worry, be heavy“, vysvětluje Holger Dechant, jednatel společnosti Universal Transport.
Logistika a vášeň, kolegové ze studií a obchodní partneři
Podzimní prázdniny v kabině řidiče, středoškolské vzdělání v logistice, studium na logistické akademii. Po celou dobu zůstal věrný nejen svému nadšení pro logistiku, ale i jeho partneři jsou stále titíž jako tehdy: Společně se svými bývalými kolegy ze studií - Markusem Frostem a Siegfriedem Wittem - řídí Holger Dechant jednu z největších německých firem, která nabízí služby týkající se přepravy těžkých nákladů. Jde přátelství a obchod tak dobře dohromady? „Po více než 15 letech spolu stále ještě sedíme v jedné kanceláři a vážíme si individuálních silných stránek a rozdílů toho druhého“, říká Dechant.
Ložné metry vs. tuny, výroba vs. byrokracie
Se 750 zaměstnanci je skupina Universal-Transport zastoupena jak ve Švédsku, tak i ve východní Evropě, Turecku, Egyptě, a dokonce v Malajsii. Z tohoto počtu je 450 řidičů nákladních vozů. V logistice těžkých nákladů jsou na řidiče kladeny ještě větší nároky než obvykle. Těžké náklady se totiž v Německu většinou převáží v noci. Na rozdíl od převažujícího názoru není na takovýchto přepravách to nejobtížnější pouze hmotnost samotná. Při přepravě listu rotoru do větrného parku v Polsku, Dánsku nebo dokonce v Asii může délka nákladu činit více než 80 metrů. „To je téměř délka fotbalového hřiště!“, vysvětluje Dechant. Kromě hotových betonových dílů pro větrné elektrárny a mosty se demontují a například v Malajsii opět montují celé pily. Nebo je zapotřebí do Mexika dopravit 24 tramvají - včetně kompletní administrativy. „První myšlenka u takovéto poptávky je: Jak se s nákladem dostanu do prvního mořského přístavu? Zvládne to infrastruktura? Jaké vodní cesty jsou k dispozici?“, pokračuje Dechant. Navíc není dobré podcenit byrokracii. Kromě smluv a celních deklarací jde zejména také o různá povolení. „Pokud bude povolovací proces v Německu ve výrobě stále složitější, pak se výroba přesune například do Asie“, varuje jednatel.
Dirigent a orchestr, projektový speditér a tým
„Don’t worry, be heavy“ - tak zní firemní heslo, které vychází z písničkového hitu 80. let. Podle Dechanta má vyjadřovat, že firma převezme od zákazníka kompletní náklad, tedy včetně všeho okolo. Často je přitom do projektu zapojeno 20-30 lidí. Trasy je zapotřebí nejprve projet. Musí být mj. jasné, která úzká a problematická místa je nutno překonat. „Projektový speditér perfektně řídí svůj tým jako dirigent orchestr“, říká Dechant. Vhodné partnery v dopravě nachází firma prostřednictvím systému od TIMOCOM. Zde lze do detailu uvést příslušné požadavky. Všichni účastníci jsou prověření a své kvalifikace a doklady mají uložené ve svých firemních profilech.
Symfonie odborných kompetencí, potlesk pro jednotlivé hráče
Svědomité plánování, nezbytná flexibilita a mnoho odborných kompetencí, které do sebe musí zapadat, jsou faktory, díky nimž je skupina Universal-Transport úspěšná. Především naposled uvedené je podle Dechanta nutno ocenit: „Jsme fanoušci digitalizace a zejména
v posledním roce jsme na všech úrovních podporovali digitální spolupráci. Dokud ale nebudeme moci 100 tun přenést pomocí světelného paprsku, budeme potřebovat nákladní vozy a profesionální řidiče.“
Skutečnost, že tato práce je stále ještě málo ceněná, tohoto logistika více než zlobí: „Profesionální řidič je povolání, které se lze vyučit. Ti lidé jsou kvalifikovaní a podle toho by měli být zaplaceni a mělo by s nimi také tak být zacházeno.“ Zejména v době koronavirové krize pracovala doprava za ztížených podmínek a i nadále se snažila zajistit, aby náš všední den probíhal normálně. Firma usiluje o to, aby krizi přestála s odpovědností, ale i s optimismem. Soudržnost a humor konec konců nelze podceňovat
- jak ukazuje samotné firemní heslo.
Nalezněte i Vy prověřené partnery pro Vaše přepravy
Mohlo by Vás také zajímat:
Umělá inteligence a automatizace nabízí velkým a malým firmám konkurenční výhody
Výhody burzy nákladů pro průmyslové a obchodní firmy
Úspěšná realizace: DOPRAVA ZÁRUBA M & K a Vertex