Navzdory silnému září: Poptávka po dopravě zůstává pod úrovní předchozího roku, ale vyrovnává se roku 2019
Dopravní barometr od TIMOCOM pro třetí čtvrtletí roku 2023
Celkově byly nabídky nákladní dopravy ve 3. čtvrtletí 2023 o 21 % nižší než v loňském roce. Poměr přeprav a volných vozů se vyrovnává s hodnotami z roku 2019 před příchodem pandemie. Zvýšená poptávka po přepravě v září vedla ke zvýšení průměrné ceny přepravy.
Dopravní barometr vykazoval v letech pandemie mimořádně nízké a vysoké hodnoty. Letošní rok se opět ustálil na úrovni roku 2019. I přes mírné oživení ve srovnání s předchozími čtvrtletími však dopravní trh nadále oslabuje.
Poté, co v prvních dvou čtvrtletích letošního roku byly nabídky přeprav v celé Evropě výrazně pod úrovní loňského roku (1. čtvrtletí -51 %; 2. čtvrtletí -46,3 %), se ve třetím čtvrtletí rozdíl snížil, ale stále činil 21 %. Září bylo měsícem s největším počtem nabídek nákladní dopravy v tomto čtvrtletí, ale stále to bylo o 13 % méně než v září 2022. Počet nabídek v Německu byl ve 3. čtvrtletí dokonce o 32 % nižší než ve stejném čtvrtletí loňského roku.
Po letních prázdninách se podle očekávání poptávka po přepravní kapacitě opět zvýšila. V září se poptávka po dopravě na TIMOCOM Marketplace opět výrazně zvýšila: V celé Evropě bylo vytvořeno o 46 % více nabídek přepravy než v srpnu. V Německu bylo nabídek o 57 % více. V červenci byl poměr přeprav k volným vozům v Evropě 64 ku 36, v srpnu 57 ku 43 a následně v září byl méně vyrovnaný 69 ku 31.
Hospodářský vývoj poptávku na dopravním trhu snižuje
Navzdory klesající inflaci oslabující ekonomika na dopravní průmysl nadále vytváří tlak. Jedním z důvodů je například zjevná slabost v odvětví stavebnictví, která má negativní dopad na stav zakázek dopravců. Omezená spotřeba a nedostatek investic v mnoha oblastech jsou však také pravděpodobnými důvody, proč se nepodařilo dosáhnout čísel z předchozího roku - jak v soukromém sektoru, jak ukazuje index spotřebitelského klimatu GfK, tak v podnikatelském prostředí. To potvrzuje i index podnikatelského klimatu ifo, který v posledních třech měsících klesl z 87,4 na 85,7, přestože očekávání respondentů se naposledy v září poněkud zlepšila.
Maloobchodní sektor tímto vývojem trpí. Podle Spolkového statistického úřadu se obrat v srpnu 2023 oproti předchozímu měsíci reálně snížil o 1,2 %. V porovnání s předchozím rokem dokonce o 2,3 %. Podle indexu spotřebitelských cen vzrostly ceny potravin nadprůměrně o 9,0 % a spolu s cenami energií udržovaly vysokou míru inflace.
„Vzhledem k ekonomickému vývoji vykázala celková poptávka po nákladním prostoru v Evropě ve srovnání s rokem 2022 nízkou úroveň, přestože v minulém měsíci bylo možné pozorovat mírný nárůst nabídky nákladní dopravy.“ říká Gunnar Gburek, Head of Business Affairs TIMOCOM „Dopravní trh v Německu se chová opatrně a odráží celkový hospodářský vývoj. Hlavními důvody jsou slabá zahraniční poptávka a domácí ekonomika.“ Gburek dodává, že v letošním roce se nedá předpokládat, že by došlo k výraznému nárůstu poptávky po dopravě. „Pokud se dopravní trh bude i nadále vyvíjet na stejné úrovni jako v roce 2019, poptávka po nákladním prostoru ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 opět poklesne. To se vzhledem k hospodářské situaci v Evropě a zejména v Německu zdá být reálné.“
Průměrná cena přepravy dosahuje nejvyšší hodnoty od začátku roku
V návaznosti na růst nabídky přeprav se průměrná cena za kilometr v září zvýšila o 6,5 % oproti předchozímu měsíci. Celkově je tato hodnota dokonce o 21,3 % vyšší než letošní únorové minimum. Navzdory tomuto meziročnímu nárůstu jsou však všechny ceny stále hluboko pod vrcholy z roku 2022, kdy byla poptávka mnohem vyšší.
Další nabídky přeprav ze Švédska a do Švédska
Výrazné změny v nabídce přeprav lze pozorovat mimo jiné na trase mezi Německem a Švédskem. Zejména nabídky z Německa do Švédska se ve srovnání se stejným čtvrtletím loňského roku zvýšily o 70 %. Ze Švédska do Německa to bylo i tak o 38 % více nabídek přeprav. K exportním artiklům Švédska patří vozidla, dřevěné výrobky, léčiva, železo a ocel. Pokud jde o dovoz zboží, Německo je pro Švédsko obchodním partnerem číslo jedna. Německo je podle údajů Německo-švédské obchodní komory na druhém místě po Norsku, pokud jde o vývoz. Dovozy i vývozy by rovněž překročily úroveň obchodu před pandemií. Z Německa se dováží především strojní zařízení a léčiva.
Nižší poptávka po přepravě do Švýcarska
Na mnoha trasách směrem do Švýcarska se poptávka po přepravní kapacitě ve 3. čtvrtletí snížila, a to i přes narušení železniční dopravy způsobené Gotthardským tunelem, které mělo vést k nárůstu silniční nákladní dopravy. Například na trase z Rakouska do Švýcarska bylo o 55 % méně nabídek nákladní dopravy a z Francie do země helvétského kříže o 51 % méně nabídek nákladní dopravy než v předchozím čtvrtletí. Z Německa do Švýcarska přišlo o 42 % méně nabídek než v předchozím roce a z Itálie o 29 % méně nabídek na přepravu zboží. Kvůli železničnímu spojení, které by mělo zůstat uzavřeno několik měsíců, lze ve čtvrtém čtvrtletí očekávat nárůst silniční nákladní dopravy po Švýcarsku.
Nabídky přeprav z Belgie a Nizozemska do Německa se rovněž snížily (BE-DE -52 %; NL-DE -25 %). Jedním z důvodů je pokles vnitrozemské přepravy z námořních přístavů. Překládky kontejnerů v přístavech ZARA od začátku roku nadále klesají.
O dopravním barometru od TIMOCOM
Pomocí dopravního barometru analyzuje FreightTech společnost TIMOCOM od roku 2009 vývoj nabídky a poptávky přeprav na burze nákladů, která je součástí Marketplace. Více než 154.000 uživatelů generuje denně až jeden milion mezinárodních nabídek přeprav a volných vozů.