11.11.2024

Dopravní barometr od TIMOCOM: Hledání ztracené přepravní kapacity

Dopravní barometr od TIMOCOM: Hledání ztracené přepravní kapacity

Poměr přeprav a volných vozů Q3

Objem přeprav zůstal v letních měsících na stabilní úrovni. Silná poptávka po krátkodobé přepravní kapacitě vedla v září k prudkému nárůstu podílu přeprav.

Vývoj dopravního barometru od TIMOCOM ukazuje v kontrastu s obecnou hospodářskou recesí vysokou poptávku po přepravní kapacitě v Evropě. Ve třetím čtvrtletí roku 2024 vzrostl počet nabídek přeprav v celé Evropě o 90 %, zatímco nabídky volných vozidel generované na TIMOCOM Marketplace nadále klesaly. 

Poptávka v Evropě téměř beze změny

V celé Evropě zůstala poptávka po volných vozidlech ve třetím čtvrtletí téměř stejná jako ve druhém čtvrtletí letošního roku (-0,1 %). Nedostavil se tradiční letní propad? Navzdory hospodářskému poklesu? V každém případě byl počet nabídek přeprav na spotovém trhu výrazně vyšší než v roce 2023 a v září dosáhl vrcholu s průměrným podílem přeprav 81 %. V německé vnitrostátní dopravě byl počet nabídek přeprav ve třetím čtvrtletí o 11 % nižší než v předchozím čtvrtletí a o 66 % vyšší než ve stejném období roku 2023. Tento vývoj je pozoruhodný, protože objem nevyřízených objednávek a obchodní očekávání společností v Německu jsou podle ifo Institute v záporných hodnotách. Ve zpracovatelském sektoru index klesl na nejnižší úroveň od června 2020. Nedostatek zakázek se ještě zvýšil. Týká se to především klíčových odvětví německého průmyslu, ale také sektoru služeb a obchodu. 

Polská ekonomika se naopak vyvíjí pozitivněji. Podle jarní prognózy Evropské komise vzroste hrubý domácí produkt Polska v roce 2024 o 2,8 %, tedy téměř třikrát rychleji než průměr EU. Polská ekonomika již ve druhém čtvrtletí zaznamenala výrazný růst dovozu i vývozu. Ve třetím čtvrtletí se na mnoha trasách v porovnání s předchozím rokem také znásobil počet nabídek přeprav do Polska a z Polska. Patří mezi ně trasy do Maďarska, České republiky, Francie a Německa. V porovnání s předchozím čtvrtletím došlo k nárůstu i na výše uvedených trasách.

Více nabídek přeprav na spotovém trhu z důvodu nedostatku zdrojů

Vzhledem k nedostatku zdrojů na dopravním trhu v důsledku uzavírání podniků a insolvencí, jakož i v období dovolených a prázdnin, ale také proto, že aktivní dopravní společnosti z nákladových důvodů omezily svůj vozový park, je poptávka po kapacitě na burzách nákladů stále častěji vyhledávána prostřednictvím spotového trhu. „Navzdory klesajícímu počtu zakázek v německém hospodářství je poptávka po dopravě stále aktuální. Ztráta kapacity v dopravním sektoru převyšuje hospodářský pokles, což znamená, že poptávka na burzách nákladů zůstává ve třetím čtvrtletí velmi vysoká," vysvětluje kontrastní vývoj Gunnar Gburek, Head of Business Affairs společnosti TIMOCOM. „V některých odvětvích lze poptávku po volných vozidlech uspokojit dosud dostupnými kapacitami, zejména tam, kde nejsou vyžadovány certifikáty ani speciální vybavení. V odvětvích, která vyžadují speciální vybavení, jako jsou chladicí jednotky, cívkové žlaby, vysokozdvižné vozíky nebo specifické licence, je jich stále velký nedostatek a další kapacity je obtížné nebo nemožné získat.“ 

Méně kapacit a méně nových vozidel

Nedostatek volných vozidel se odráží v poklesu nabídek také na TIMOCOM Marketplace. Ty se ve třetím čtvrtletí snížily celkem o 8 % ve srovnání se stejným čtvrtletím předchozího roku. To ukazuje paralelu s novými registracemi v sektoru užitkových vozidel ve stejném období. Počet nově registrovaných vozidel a přívěsů pro velké nákladní automobily klesl podle Spolkového úřadu pro automobilovou dopravu (KBA) zejména u tahačů (červenec -39,3 %, srpen -69,5 %, září -38,2 %). 

Nabídka volných vozů v Evropě Q3

Nabídkové ceny a návrhy cen kolísají

Na TIMOCOM Marketplace mohou zadavatelé přidat cenu k nabídce (nabídková cena) a potenciální dodavatelé mohou předložit své ceny (cenové nabídky). Z těchto dvou alternativ lze odvodit cenové trendy. Na vnitrostátních německých trasách se průměrné týdenní nabídkové ceny ve 3. čtvrtletí pohybovaly mezi 1,48 €/km a 1,83 €/km. Průměrná cena ve třetím čtvrtletí tak byla až o 14,9 % vyšší než ve stejném čtvrtletí předchozího roku. Ve 3. čtvrtletí vzrostly i cenové nabídky: V týdnu s nejvyšší poptávkou požadovali dopravci průměrné sazby až 1,91 €/km. 

Při pohledu na všechny evropské trasy byla nejvyšší průměrná týdenní cena 1,70 €/km, což představuje výrazný nárůst oproti předchozímu roku. Cenové nabídky za mezinárodní přepravu byly v průměru na stejné úrovni, a tedy také výrazně nad úrovní předchozího roku.

Výhled: Do Vánoc se očekává pouze mírný pokles nabídek přeprav 

Ačkoli se ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 očekává mírný pokles nabídky přeprav, poptávka po přepravě zůstane s ohledem na obchody v závěru roku nad hodnotami z předchozího roku. Vzhledem k nedostatku kapacit se očekává, že poměr přeprav a volných vozidel bude v říjnu v průměru 78:22 a až do prosince včetně neklesne pod 70:30 (viz prognóza v grafu). „Z kruhů v odvětví spotřebního zboží se dozvídáme, že vzhledem k nízké dostupnosti nabídky přeprav ve vytížených předvánočních dnech lze očekávat neobvykle masivní poptávku po volných kapacitách,“ uvádí Gunnar Gburek. 

 

Stáhnout tiskovou zprávu
Nahoru