Z domova 25.03.2021
5

Co získáte díky rozhraním v logistice

Rozhovor nám poskytl Michal Vaniš

Jak zjednodušit pracovní procesy s Marketplace od TIMOCOM?

V každodenním styku se zákazníky Michal Vaniš, Key Account Manager společnosti TIMOCOM, řeší jejich specifická přání a potřeby. Při své práci analyzuje komplexní pracovní procesy jednotlivých firem a navrhuje jejich zjednodušení a/nebo zefektivnění. V následujícím článku umožnil nahlédnout pod pokličku a podělil se o své zkušenosti a poznatky.

Jaké potřeby nejčastěji vyplynou z jednání se zástupci spedičních a dopravních firem? Co jim práci usnadňuje a co je naopak obírá o čas?

Michal: V TIMOCOM dlouhodobě sledujeme a analyzujeme komplexní dění v logistice. Víme, že každá jízda kamionu či dodávky po silnici je součástí dlouhého procesu. Našim cílem je přispět ke zkrácení a maximálnímu zjednodušení těchto procesů. Potřeb zákazníků je mnoho, mezi tři nejčastější mohu uvést:

  1. Rychlá distribuce informací
  2. Omezení duplicitní práce
  3. Přehled o realizaci přepravy

Smart Logistics System od TIMOCOM nabízí řešení bez ohledu na to, čím se náš zákazník zabývá. Mezi silné nástroje, které k tomu máme k dispozici, patří rozhraní.

Rozhraní – co si pod tím představit?

Rozhraní, označována zkráceně API (Application Program Interfaces), propojují různé systémy, které spolu za normálních okolností neumí komunikovat. Na trhu je mnoho interních ERP a TMS systémů a každá firma používá jiný. Pokud by všichni používali jen jeden, bylo by velice jednoduché je vzájemně propojit. Protože tomu tak není, přinášíme řešení, jak toho docílit.

Mnoho zákazníků je nespokojeno s distribucí informací o nabídce přepravy. Nedokážou předat informaci včas, kvalitně a efektivně. Navíc, pokud používají více burz nákladů, musí nabídku na přepravu zadávat opakovaně.

Rozhraní od TIMOCOM

Jak tedy zveřejňovat nabídky přeprav efektivně?

Jako zadavatel potřebujete přepravit náklad. Obvyklý postup u mnoha firem je takový, že jej zadají do svého interního systému, vygenerují PDF a nabídku rozešlou e-mailem na skupinu známých dopravců anebo jej opakovaně zadávají do některé z burz. Poté čekají na reakce. Pokud jim přeprava hoří, začnou obvolávat nebo sami hledat volné vozidlo. Pomocí rozhraní Burza nákladů nemusíte nic zadávat ani odesílat vícekrát. Váš interní software propojíme s naším Smart Logistics System. Přímo ve Vašem systému pak přibyde tlačítko, které jedním stisknutím přenese Vaši nabídku do Burzy nákladů, kde bude ihned viditelná pro více něž 45.000 potenciálních obchodních partnerů. Nabídka odejde včas a Vy nemusíte nic zadávat dvakrát. Ušetříte tak čas a zamezíte chybám
Pokud chcete vyhledat vozidlo pro přepravu, na základě Vašich údajů o požadovaném vozidle se Vám zobrazí aktuálně nejrelevantnější nabídky volných vozů. A to opět přímo ve Vašem systému.

Neděláte nic duplicitně a získáte další kapacitu pro správu většího počtu objednávek. Tím lze dosáhnout vyšších obratů.

Odeslání objednávky přepravy – kde najít zjednodušení?

Po domluvě s vybraným dopravcem potřebujete následně vyhotovit objednávku (tzv. přepravní smlouvu). Opět objednávku posíláte jako přílohu e-mailu. Už ta je podle legislativy platná, pokud dopravce najede na nakládku. Ale víte, zda ji příjemce obdržel a že ji i zrealizuje? Že jste se nespletli a neposlali ji jinam? Nezbývá Vám než to ověřit telefonicky, nebo čekat, až ji dopravce potvrdí. Pokud máte rozhraní Objednávky, nic z toho se Vás netýká. Z Vašeho systému odešlete objednávku přímo vybranému dopravci. Tomu se zobrazí ve Smart Logistics System, případně také přímo v jeho systému. Jakmile ji přijme, propíše se tato informace automaticky do Vašeho systému. Od chvíle, kdy auto vyjede na nakládku, mění dopravce status a Vy jste tak informováni v průběhu celého procesu.

Jak dostávat informace o realizaci přepravy včas?

V případě, že jednáte s dopravcem, který je pro Vás neznámý, a chcete mít náklad pod dohledem, řešením je pro Vás rozhraní Tracking. Jeho prostřednictvím můžete sledovat i své stálé dopravce. Máte jich třeba 200 a každý z nich může mít jiný GPS systém pro sledování vozidel. Není nijak praktické, mít otevřených 25 oken s různými GPS systémy a tam sledovat pohyb vozidel. My zajistíme kompatibilitu GPS poskytovatelů dopravců tak, aby je zadavatel přepravy mohl sledovat. Již nyní nabízíme zobrazení telematických údajů od 274 poskytovatelů v uživatelském prostředí Vašeho interního systému. Uvidíte tak kamiony od různých dopravců v jedné mapě. Zobrazit si můžete jen ty, které se týkají Vašich přeprav, ne přeprav kolegů. Navíc není podmínkou, aby byli tito dopravci zákazníkem TIMOCOM.

Sdílení polohy vozidel přináší výhody i samotným dopravcům. Na jedné straně dají zákazníkovi jasně najevo svou transparentnost, na straně druhé jsou ušetřeni kontrolních telefonátů. Často získají také konkurenční výhodu. Mnoho zadavatelů přeprav totiž klade velký důraz na sledování vozidel a bez sdílení polohy své náklady přepravit neumožní.

Co obnáší vybudování propojení s obchodním partnerem?

Pro implementaci rozhraní potřebuje každá firma znalosti v oblasti IT, případně tyto zajistit pomocí služeb externích firem. Pro logistické firmy, které plánují realizaci vlastními silami, to znamená, že pro každého partnera je nutné vytvořit individuální rozhraní. To s sebou přináší náklady na vybudování propojení a jeho následnou údržbu. Dále existuje riziko, že pokud dojde ke změnám v obchodním partnerství nebo dokonce k jeho ukončení, pak toto propojení ztratíte a celý proces a investici musíte opakovat s parterem novým.

Z tohoto důvodu je efektivnější využívat komplexní digitální systém, který nabízí jak jednoduchou a bezpečnou implementaci, tak i rozhraní k mnoha různým partnerským společnostem.

Dnešní doba je s probíhající digitalizací a zvyšujícím se tlakem na včasné dodání pro dopravní firmy velice náročná. S tužkou a papírem toho docílit nelze. Nestačí ani excel nebo samotný interní systém. Rozhraní jsou cesta, která Vás nasměruje kupředu a umožní rychlou a bezpečnou výměnu dat v reálném čase.

DOPRAVA ZÁRUBA M & K sdílí polohu všech svých vozidel pomocí aplikace Tracking. Díky tomu s rakouskou spedicí Vertex udržela své obchodní partnerství navzdory vysoké konkurenci a velmi úspěšně omezila čas potřebný ke komunikaci na minimum.

Přečíst více o úspěšné realizaci

Mohlo by Vás také zajímat:

Pět tipů pro obchodní a průmyslové firmy: Jak na to, aby se logistika stala konkurenční výhodou
Naplánujte přepravu vlastních produktů individuálně a na základě dat
Úspěch v mezeře na trhu: Jak zvýšit efektivitu s pomocí dvojité ložné plochy?

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru