Z dopravy 04.02.2021
5

Úspěch v mezeře na trhu: Jak zvýšit efektivitu s pomocí dvojité ložné plochy?

Nákladní vozy s dvojitou ložnou plochou od Mooij Forwarding & Logistics B.V.

Minulé jaro byl automobilový průmysl tvrdě zasažen koronavirovou krizí. Výroba se zastavila, dodavatelské řetězce byly přerušeny, zakázky zrušeny. Také pro Nica Mooije z firmy Mooij Forwarding z Milsbeeku to nejdříve znamenalo vyčkávat.

Logistická kariéra mimo vyšlapané cesty

Zakladatel firmy Nico Mooij si pro sebe nezvolil právě tu nejpohodlnější cestu. Jeho vlastní dopravní firma zahájila činnost na konci 80. let v Nizozemsku s jednou relací do Polska, zatímco většina jeho kolegů v oboru jezdila do Itálie a Rakouska. Dnes firma Mooij Forwarding spravuje tři pobočky s velkými skladovými plochami v Německu, Polsku a Nizozemsku a zaměstnává téměř 140 zaměstnanců. Roční obrat dosahuje 23 mil. eur. S celkem 62 vlastními nákladními vozy a 45 stálými partnery v dopravě obsluhuje Mooij širokou paletu zákazníků – od potravinářského přes chemický a farmaceutický průmysl až po automobilovou branži.

Toky zboží v automobilovém průmyslu se znovu daly do pohybu

Starosti o množství zakázek po prvním lockdownu se podle Nica Mooije zase brzy rychle rozptýlily. Vedoucí jeho pobočky v polské Legnici, Maciej Teklak, se ale musel potýkat s jinými problémy: „Mnoho našich řidičů pochází například z Ukrajiny a ti prostě museli paušálně na dva týdny do karantény. To bylo těžké pro obě strany.“ Dnes se ale všichni z první koronavirové vlny poučili a dbají na to, aby zajistili plynulou dopravu zboží. „90 procent našich nákladů jsou dílčí náklady. Komponenty pro automobilový průmysl, z nichž jsou vyráběny tlumiče. Dovážíme součásti a odvážíme hotové tlumiče.“

Správná rozhodnutí pomohla překonat krizi

Tím, co mnoha logistickým firmám pomohlo s úspěchem překonat obtížné období, je dobrá organizace. Tak tomu bylo i ve firmě Mooij Forwarding. Řídí se heslem: maximální možné vytížení. K dosažení tohoto cíle je intenzivně používána zejména digitální síť. „V Berlíně máme hodně zákazníků, kteří vyrábí sezónní zboží. S tím jsou spojené sezónní špičky a my potřebujeme dočasně více kapacit. K tomu používáme nabídky přeprav ve Smart Logistics System od TIMOCOM“, prozrazuje Mooij. V centrále v Milsbeek jsou stejnou měrou vyhledáváni jak dopravci, tak i dokládky. „Pobočka v Polsku byla založena proto, abychom mohli všechny náklady kdykoliv doplnit. Naším cílem je vždy dosáhnout kapacitu 100 procent“, říká zkušený jednatel.

Strategicky zvolené lokality a promyšlená distribuční centra se navíc vyplácí více než kdy dříve. Všechna jsou umístěna v blízkosti dálnice – a v případě dolnoslezské Legnice také v ekonomicky důležité průmyslové oblasti. Tamní vedoucí je o firemním systému přesvědčen: „Vzdálenosti mezi pobočkami jsou zvoleny skvěle. Naši řidiči tak mohou do 10 hodin dojet do dalšího centra a tam naložit nebo vyložit.“ Z Legnice každý den vyjíždí pět až deset sedlových návěsů směrem do Nizozemska. Jakmile je zboží dopraveno do distribučního centra v Milsbeeku, přeloží se z velkých vozů na malé a distribuuje po okolí. „Díky tomu jsme flexibilní a zboží se k zákazníkovi dostane rychleji“, vysvětluje Teklak.

Dvojitá ložná plocha, trojnásobný zisk

Dalším jedinečným znakem firmy je, že všechny její vozy jsou vybaveny dvojitou ložnou plochou. Díky ocelovým kolejnicím (C profil) a vytahovacím hliníkovým hranolům na zajištění nákladu lze druhou ložnou plochu vytvořit velmi rychle. Maximální užitná hmotnost v tomto případě činí až 12.000 kg. Druhá plocha nabízí místo na 33 europalet a počet paletových míst se tak zdvojnásobuje. „Pro jednoho velkého zákazníka se nám díky tomu podařilo snížit počet týdenních přeprav ze 75 na 30 až 35 nákladů týdně“, říká Mooij. Takto lze ale získat nejen čas a peníze. V současnosti tato druhá ložná plocha vytváří zejména velmi žádané kapacity, protože na dopravním trhu chybí vozy i řidiči.

Dobrý systém vytváří dobré pracovní podmínky pro řidiče nákladních vozů

Dobrá firemní organizace vytváří také dobré pracovní podmínky pro řidiče firmy Mooijs. Podobně jako u štafetového běhu lze naložené přívěsy v dalším distribučním centru jednoduše předat dalšímu řidiči, který zboží doveze do cíle. To je nejen efektivní, ale řidičům to také umožňuje včas ukončit práci. Nepřekračují své doby řízení a nikdy nejsou hodně daleko od domova. V Legnici je dokonce „dům pro řidiče“, v němž lze přespat, osprchovat se, uvařit si nebo vyprat. Teklak rád využívá Smart Logistics System především ve chvílích, kdy by pro vyřízení objednávek byly nutné přesčasové hodiny nebo jízdy v noci: „Zhruba 25 procent našich dílčích nákladů řešíme přes TIMOCOM“, vysvětluje Teklak.

Strategicky vždy dva kroky napřed

Se svými třemi pobočkami realizuje firma Mooij Forwarding zhruba 3.000 přepravních objednávek měsíčně. U nových projektů tato logistická firma ráda nejprve pověřuje dodavatele přes TIMOCOM. Tak lze lépe zjistit, co zákazník konkrétně potřebuje. Tímto způsobem se generuje obrat navíc ve výši zhruba 200.000 eur měsíčně. Kromě dvojité ložné plochy jsou v současnosti velmi žádané především velké skladové plochy provozované firmou Mooij: „Mnoho kolegů musí během koronakrize své zboží uskladnit a u nás poptávají skladové plochy.“ To, že se firmě daří tak dobře, má co dělat především se zakladatelem Nicem a jeho předvídavostí: „Náš šéf je strategicky vždy alespoň o dva kroky napřed. Občas se nad některými rozhodnutími člověk pozastaví. Po půl roce se ale ukáže, že to bylo přesně to pravé“, usmívá se Teklak.

V nejbližší době by Nico Mooij chtěl ještě dále rozšířit své sítě dopravních partnerů a zákazníků. Prostředky a cesty, které k tomu kromě Smart Logistics System použije, se jistě znovu setkají s kladným ohlasem u jeho zaměstnanců.

Rozšiřte také Vy svoji logistickou síť.

Mohlo by Vás také zajímat:

Úspěch v mezeře na trhu: přeprava těžkých nákladů má něco do sebe

Výhody burzy nákladů pro průmyslové a obchodní firmy

Umělá inteligence a automatizace nabízí velkým a malým firmám konkurenční výhody

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru