Jak AI mění logistiku: Rozhovor o TIMOCOM AI
Rozhovor s produktovým manažerem Davidem Moogem o TIMOCOM AI
Ať už jde o kávovar, který začne pracovat včas na signál budíku, personalizovaný seznam pro přehrávání hudby nebo výpočet času příjezdu další dodávky: Umělá inteligence (AI) se stala nedílnou součástí našeho soukromého i profesního života. To je dobře! Umělá inteligence totiž dokáže automatizovat rutinní činnosti a optimalizovat logistické procesy v dodavatelském řetězci. Zejména v prostředí Logistiky 4.0 musí speditéři, dopravci i řidiči rychle reagovat a zpracovávat velké množství dat. Tady může AI poskytnout podporu.
Aktuálním příkladem je TIMOCOM AI. David Moog, produktový manažer společnosti TIMOCOM, hovoří o tom, jak umělá inteligence v logistice přináší revoluci ve vytváření nabídek přepravy a zvyšuje efektivitu logistického průmyslu.
Více informací o vlivu umělé inteligence na digitální transformaci dopravní logistiky najdete v rozhovoru na našem blogu.
Výhody TIMOCOM AI pro zkušené uživatele i nováčky v oblasti logistiky
Společnost TIMOCOM zahájila novou éru řízení přepravy zavedením TIMOCOM AI. Co tato nová funkce umí a jak pracuje?
První funkcí, kterou je třeba implementovat, je zadávání přepravy s podporou umělé inteligence. To umožní uživatelům zveřejňovat nabídky přepravy rychleji a efektivněji. Po kliknutí na tlačítko „Generate“ ve formuláři nabídky přepravy se zobrazí dialogové okno. Poté můžete zkopírovat a vložit informace o přepravě, přetáhnout je myší nebo je nahrát jako soubor.
Uživatelé zkopírují text například z e-mailu, který obdrželi k objednávce. Nebo pořídí snímek obrazovky a nahrají ho. Nebo příslušné informace zkopírují a vloží z tabulky aplikace Excel.
Umělá inteligence načítá data z dokumentů PDF, snímků obrazovky nebo e-mailových textů a na základě těchto informací automaticky vytváří nabídku přepravy. Uživatel vše znovu zkontroluje, aby se ujistil, že vše sedí, a klikne na tlačítko „Zveřejnit“. To znamená, že TIMOCOM AI výrazně snižuje manuální práci. Je možné vytvářet nabídky přepravy za méně než 20 sekund. To představuje výrazné ulehčení a úsporu času.
Má TIMOCOM AI kromě úspory času ještě nějaké další výhody?
Rozhodně. Níže jsou shrnuty 4 nejdůležitější výhody kromě úspory času:
- Zlepší se kvalita dat. Informace, které případně ještě mohou chybět, se logicky odvodí ze stávajících údajů. Například: Pokud uživatel zadá 10 palet, umělá inteligence ví, že to znamená 4 ložné metry. Podle toho odvozuje také správný typ nástavby vozidla, přidává vlastnosti vozidla odpovídající nákladu atd.
- Z toho vyplývá další významná výhoda: TIMOCOM AI pomáhá uživatelům, kteří zatím nemají velké zkušenosti s logistikou, správně vyplnit nabídky. Vzhledem k nedostatku pracovníků v dopravní logistice je to další důležitý krok vpřed.
- Díky tomu jsou nabídky úplnější, bezchybné, a tedy lepší, a zadavatelé přesně vědí, co mohou očekávat. Dotazů k zakázce je méně – a v nejlepším případě je rychleji uzavřena dohoda.
- Případné jazykové bariéry překonáváme pomocí integrované funkce překladu. Umělá inteligence rozpoznává obsah ve všech jazycích Marketplace a dokáže jej přeložit do jazyka, který si uživatel nastavil.
Efektivní vytváření více nabídek přepravy s TIMOCOM AI
Jak to vypadá, když chce někdo vytvořit několik nabídek najednou?
I to je možné. Avšak stále ještě v beta verzi. V poli pro zadání přepravy je odkaz, který vede na často kladené dotazy. Přesně popisuje, jak hromadné zveřejnění funguje. Stáhnete si plugin z prohlížeče Chrome , pak zkopírujete údaje o přepravě několika nabídek najednou (např. jako snímek obrazovky tabulky) a kliknete na oranžové tlačítko „Generate Beta“. Nabídky se načtou a automaticky zveřejní. Hotovo!
A zde je krok za krokem vysvětleno, jak funguje hromadné zveřejňování nabídek pro AI:
Zpětná vazba testujících uživatelů na novou funkci
Mohli uživatelé TIMOCOM AI předem otestovat? A jaká byla reakce?
Ohlasy uživatelů, kteří funkci předem testovali, byly vesměs pozitivní. Všichni testující uživatelé bez výjimky, tj. 100 %, si dokážou představit, že by TIMOCOM AI po zavedení pravidelně používali. 93 % respondentů souhlasilo s tím, že TIMOCOM AI výrazně urychluje jejich zadávání přeprav. 86 % respondentů bylo přesvědčeno, že TIMOCOM AI pomáhá předcházet chybám.
Výhled do budoucna: Další vývoj v oblasti logistiky podporované umělou inteligencí
Co bude dál v dopravní logistice s podporou umělé inteligence?
Chceme i nadále usnadňovat každodenní práci našich uživatelů – a budeme integrovat umělou inteligenci do dalších služeb TIMOCOM Road Freight Marketplace.
O osobě:
David Moog je produktovým manažerem společnosti TIMOCOM a je zodpovědný za vývoj inovativních řešení v oblasti dopravní logistiky. Díky duálnímu bakalářskému studiu v oboru obchodní ekonomie a cenným zkušenostem ze společnosti DHL Freight přináší rozsáhlé odborné znalosti. David pracuje ve společnosti TIMOCOM od roku 2016 a od roku 2019 je zodpovědný za několik služeb a rozhraní.
David je známý svými poutavými prezentacemi, rád se dělí o své postřehy a aktivně spolupracuje se zákazníky jako rovný s rovným. Jeho zvídavost a dialog s partnery ho vedou k neustálému hledání nových řešení a zlepšení.
- Trendy v logistice 2025: 10 tezí o dopravním trhu
- Technologie sledování nákladních vozidel: Přehled
- Nová pravidla pro tachografy nákladních vozidel, co potřebujete vědět?
Olga Polasik-Rüffer
Senior Marketing Communications Manager