TIMOCOM 16.12.2024
8

Trendy v logistice 2025: 10 tezí o dopravním trhu

Trendy v logistice: Vývoj cen v dopravě, digitalizace a automatizace prostřednictvím umělé inteligence a další

Gunnar Gburek - Trendy v logistice 2025

Dnešní logistické výzvy pro spediční a dopravní společnosti se stanou zítřejšími logistickými překážkami pro obchod a průmysl. 

Mnohé z prognóz, které TIMOCOM zveřejnil na konci roku 2023, jako Prognózy vývoje dopravního trhu, se v roce 2024 naplnily. Například vývoj logistických nákladů v roce 2024 a rostoucí význam dílčích a dodatečných nákladů a bohužel také nárůst insolvencí a ukončování činnosti podniků v odvětví dopravy. 

Na trhu se téměř neobjevily žádné nové společnosti nebo převzetí, což znamená, že kapacita se celkově snížila. Pokračující nedostatek řidičů bude tento trend pravděpodobně podporovat i v roce 2025 a umělá inteligence v logistice nebude řešením všech problémů.

Jak se dívá Gunnar Gburek, Head of Business Affairs společnosti TIMOCOM, na vývoj logistiky v Německu a Evropě v příštím roce a na co by se měly firmy připravit, tím se zabývá v 10 tezích pro dopravní průmysl v roce 2025. Nahlédněte do blízké i vzdálené budoucnosti logistiky!

Toto jsou nejdůležitější trendy v logistice v roce 2025:

 

Kvalifikovaní řidiči a dispečeři budou stále vzácní a umělá inteligence je v logistice (zatím) nenahradí.

V roce 2025 na trhu stále nebudou téměř žádní noví řidiči a především nebude dostatek těch kvalifikovaných. Totéž platí pro dispečery a zaměstnance v oblasti spedicí. Přestože řada softwarových společností nabízí řešení s podporou umělé inteligence, která mají dispečerům ulehčit práci, bude ještě nějakou dobu trvat, než se začnou v dopravních společnostech používat plošně. A i v takovém případě je otázkou, zda budou schopny nedostatek zaměstnanců plně nahradit. 

Autonomní nákladní vozidla nebudou ještě ani v roce 2025 hrát významnější roli, takže běžné nákladní automobily zůstanou všudypřítomné. Proto je důležité se ke stávajícím zaměstnancům i nadále chovat dobře a oceňovat je – to by mělo ostatně platit pro celou společnost, protože jejich výkon je stejně systémově důležitý jako výkon zaměstnanců policie, hasičů nebo zdravotnictví.

Ceny dopravy rostou kvůli nedostatku kapacit

Vzhledem k neustálému snižování kapacity při zachování vysokého objemu přepravy bude docházet k boji o kapacitu a za krátkodobou přepravu bude nutné nabízet vyšší ceny.  To je nepříjemné zejména pro dopravní společnosti, které mají se svými zákazníky uzavřené dlouhodobé smlouvy v aktuálních cenách. Přestože v důsledku sezónních výkyvů bude docházet k volnějším cenovým fázím, celková úroveň bude a zůstane vyšší než v předchozích letech. 

Pokud se v roce 2025 zvýší poptávka po volných vozidlech v důsledku mírného hospodářského růstu, mohl by jejich přetrvávající nedostatek a s ním spojené vysoké ceny rychle zničit vzácné náznaky oživení. Zboží, které se nedostane k zákazníkovi, nelze fakturovat. Zajištění kapacity dobrým zacházením s poskytovateli služeb je i nadále příkazem dne. Stále zřetelněji se projevuje posun od trhu ovládaného kupujícími k trhu ovládanému prodávajícími.

Ještě více insolvencí a uzavírání podniků

Navzdory rostoucím cenám za přepravu zbývá stále více dopravcům stále méně peněz, protože zvýšení nákladů lze jen stěží absorbovat. Někteří z nich se dostanou do podnikatelských potíží nebo dokonce do insolvence, jiní se snaží uniknout trápení prodejem své společnosti. 

Málokomu se to však podaří, protože ani větší společnosti nemají zájem expandovat prostřednictvím akvizic. Dalším problémem mnoha malých firem je skutečnost, že další generace je jen málokdy ochotna pokračovat v rodinném podnikání. Do konce roku 2025 bude dopravců podstatně méně než dnes a jejich kapacita se odpovídajícím způsobem sníží. 

Rostoucí náklady na energie ztěžují uzavírání dlouhodobých smluv

Osobní a provozní náklady se v roce 2024 výrazně zvýšily. V roce 2025 bude tento trend pokračovat v důsledku rostoucího počtu krizí a očekávaného pokračování válek ve světě, zejména pokud jde o ceny energií a nafty. To značně zatíží dopravce a speditéry a dále sníží jejich již tak nízké ziskové marže. Budou proto chtít snížit riziko u dlouhodobých kontraktů, ať už prostřednictvím zostřenějších plovoucích sazeb na naftu nebo jiných proměnných.

Je také pravděpodobné, že někteří z nich se budou obecně méně často ucházet o dlouhodobá výběrová řízení a budou hledat krátkodobé, lukrativní a méně rizikové nabídky prostřednictvím tržišť. Důvodem je nedostatek přepravních kapacit, což pro mnoho klientů znamená jedinou možnost, jak se dostat k dopravcům, zejména v období velikonoční a vánoční špičky. Samozřejmě za různých podmínek rámcových dohod, z nichž některé jsou platné déle než jeden rok.

Méně celovozových zásilek – více přepravy částečných zásilek

Vzhledem ke stagnující ekonomice se absolutní objem dopravy v roce 2025 celkově téměř nezvýší, přinejmenším v Německu. Neočekává se však, že by se počet zásilek snížil; výrobní společnosti budou pouze nuceny zadávat menší zásilky. 

To povede k většímu počtu dílčích nákladů, zatímco jednodušších celovozových zásilek (FTL) bude stále méně. Pro klienty je to dražší a pro poskytovatele služeb to znamená podstatně více práce. V neposlední řadě to bohužel také zvýší objem jízd naprázdno, což je vývoj, který by měl jít vlastně opačným směrem! 

Spolupráce a vytváření sítí pro boj s kapacitními překážkami

Pokračující tlak na přepravní kapacity a náklady vede stále více společností k tomu, aby zvažovaly užší propojení a vzájemnou pomoc. V dnešní složité a nejisté době si mnozí uvědomují, že sami mohou jen stěží dosáhnout nějakého pokroku. Zde je zapotřebí větší spolupráce. 

Rozdílné systémy mezi společnostmi však ztěžují komunikaci, přepínání mezi různými aplikacemi nebo programy je velmi náchylné k chybám a manuální logistické procesy zatěžují již téměř neexistující lidské zdroje. Proto získávají rozhraní a digitální platformy stále více na významu. I když to zvyšuje transparentnost a narušuje v logistice tradičně převládající ochranu zákazníka: Riziko ztráty zadavatelů je vzhledem k omezeným kapacitám dobře kalkulovatelné. V roce 2025 bude stále dost práce. 

Zmrazení zákona o náležité péči v dodavatelském řetězci uklidní nálady jen krátkodobě

Pozastavení zákona o náležité péči v dodavatelském řetězci přinese pouze krátkodobou úlevu a uklidnění nálady. Je to proto, že požadavky zůstávají v platnosti i bez kontrol a další regulace v oblasti dodržování předpisů budou znamenat další práci. Ani v roce 2025 tedy nedojde k masivně požadovanému snížení byrokracie. 

Frustrace z toho, že velká část byrokracie je svalována na bedra malých a středních podniků, kterých se to přímo netýká, vede k rostoucí nelibosti a zvýšenému tlaku na dopravní sdružení. Ta však budou prozatím čelit politice, která není schopna jednat. A je nepravděpodobné, že by se to v průběhu roku 2025 výrazně změnilo. Zatím není jasné, zda alespoň BAFA bude schopna svými ohlášenými kroky v oblasti zákona o náležité péči v dodavatelském řetězci poskytnout trochu více jasnosti. 

Nyní bylo alespoň oficiálně potvrzeno, že přinejmenším z hlediska směrnice CSRD bude přípustné uvádět informace o emisích CO2 na základě odhadovaných hodnot. Diskuse o nevýhodách ve srovnání se zahraničními konkurenty, kde se požadavky neuplatňují vůbec nebo se uplatňují mírněji, rozhodně neutichnou.

Omezené používání elektrických a vodíkových nákladních vozidel 

V roce 2025 dojde k dalším prvním krokům v používání nízkoemisních vozidel. Zejména střední a velké dopravní podniky zahájily praktické zkoušky nových technologií pohonu. V roce 2025 budou pokračovat v rozšiřování zkušebních jízd tam, kde to budou považovat za rozumné a kde od výrobců OEM vůbec nějaká vozidla obdrží. 

Nejistota ohledně toho, která technologie nakonec převládne, však zůstane. Z tohoto důvodu zatím nestačí k tomu, aby významně přispěly ke snížení emisí CO2, jak politici doufají. Jejich používání však bude s ohledem na směrnice CSRD stále důležitější, zejména pro průmysl a maloobchod. 

Větší roli by zde mohlo hrát náhradní palivo HVO-100, pokud bude jako ekologické palivo k dispozici ve větším množství. Navzdory četným obavám se to v současné době jeví jako schůdnější než rychlé rozšíření vodíkových nebo dobíjecích stanic.

Žádný nárůst přechodu na železniční dopravu

Přeprava většího počtu přívěsů nebo zboží po železnici se v příštím roce sotva zvýší, a to nejen kvůli překážkám v infrastruktuře. Železnice se také potýká s nedostatkem nových kvalifikovaných zaměstnanců. V oblasti kombinované dopravy se dosáhne pokroku pouze tehdy, pokud nákladní dopravci zvýší své kapacity pomocí přívěsů kompatibilních s jeřábem.

Přinejmenším v první polovině roku zde bude stále cítit zdrženlivost. Teprve až se zvýší hospodářský výkon, začnou dopravní podniky opět více investovat. Dlouhodobě udržitelný vliv na přechod na jiný druh dopravy to však bude mít pouze v případě, že politici výrazně zlepší rámcové podmínky. 

Ve znatelný dodatečný provoz jednotlivých vozů nebo vozových skupin věří pouze samotné dráhy nebo neochvějní optimisté. Výkonnost železniční dopravy v tomto odvětví je příliš nízká a stále menší zásilky také hovoří proti přesunu, ať už je jakkoli rozumný a šetrný k životnímu prostředí.

Riziko kyberkriminality v nechráněném prostředí

S pomocí technologického pokroku, jako jsou systémy umělé inteligence a jejich využívání, je pro zločince také stále snazší nacházet nové způsoby, jak klamat a podvádět. Nikdo nemůže zaručit 100% ochranu za všech okolností. Bezpečnost IT systémů proto vyžaduje průběžná opatření a pravidelné aktualizace, jakož i zvláštní ostražitost zaměstnanců. 

Zejména pro malé společnosti to představuje velkou finanční zátěž a personální náklady. V oblasti dopravy by podnikatelé měli být obzvláště kritičtí k nabídkám údajně renomovaných poskytovatelů služeb nebo k objednávkám zasílaným e-mailem a podrobně si ověřit podrobnosti. Bohužel i v roce 2025 budou existovat případy, kdy kybernetičtí zločinci najdou „otevřené dveře“ mimo zabezpečené platformy a tržiště. Tomu lze zabránit pouze tehdy, pokud bude logistický průmysl používat bezpečná digitální řešení a sítě s ověřenými hráči, které nabízejí vyšší bezpečnost. 

Stáhněte si náš exkluzivní kontrolní seznam ochrany nákladu před krádeží a buďte o krok napřed. 

O autorovi: Gunnar Gburek

Diplomovaný ekonom Gunnar Gburek , který se specializuje na maloobchod a logistiku, se může ohlédnout za několika lety zkušeností v logistickém sektoru, mimo jiné jako jednatel společnosti Hasenkamp, poskytovatele logistických služeb specializujícího se na maloobchodní a soukromé dodávky zákazníkům, a naposledy jako vedoucí logistiky v Německém svazu pro materiálové hospodářství, nákup a logistiku (BME). Od konce roku 2016 je tiskovým mluvčím a Head of Business Affairs společnosti TIMOCOM.

 

Mohlo by vás také zajímat:

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru