Konsolidace přeprav v průmyslu a obchodě
Výhody, nevýhody a technická realizace
Konsolidace přeprav, tedy spojení různých zásilek, patří ke každodenní práci spediční firmy a běžnou praxí se stále více stává i pro výrobní podniky. Aktuální vývoj totiž ukazuje, že zásilky jsou stále menší; často se přitom hovoří o takzvané „masové výrobě na zakázku“. Rozhodujícím faktorem je přitom pokračující digitalizace, která umožňuje například přímé objednávání velmi malých množství soukromými zákazníky u výrobních podniků.
Nejdůležitější komponenty: čas, peníze a životní prostředí
Pokud by se každá z těchto zásilek vydala na cestu samostatně, nebyly by vytíženy ani kontejnery, ani nákladní vozy nebo dodávky. Tam, kde vznikají jízdy naprázdno, vznikají také výdaje a vyšší objem zakázek s negativními důsledky pro životní prostředí. S tím souvisí to, že slučování zásilek vyžaduje především také čas. To je nutno připsat zejména vyšší náročnosti při disponování, neboť spojování zakázek vyžaduje velmi detailní plánování. Zadruhé pochází různé dílčí náklady ze stejně tak rozdílných zdrojů. Pro jejich spojení na jednom finálním místě jsou tedy zapotřebí mezistanice, kde se náklady překládají.
Čas je komponenta, které se nedostává nejvíc. Logistika je rychlé odvětví. Úzké propojení v rámci dodavatelského řetězce přispělo k tomu, že všichni účastníci mají vysoká očekávání - objednané zboží chtějí mít rychle, někdy i v ten samý den. Jak tedy tyto tři komponenty zvládnout?
Nejlepší pomocníci: platformy s rozhraními k TMS a ERP systémům
Právě výrobní odvětví je při zvládání logistických procesů často odkázáno na pomoc odborníků z dopravy a logistiky. Mnoho firem má za tímto účelem vlastní oddělení logistiky, která zajišťují disponování. Použití logistických systémů, jako je Smart Logistics System od TIMOCOM, je v tomto směru osvědčeným prostředkem. Nabízet nebo vyhledávat nabídky přeprav ve formě dílčích nákladů pro Vaše relace a příslušně k tomu nacházet, resp. inzerovat volné vozy, je jejich klíčovou kompetencí. Údaje o objemu zásilky, např. hmotnosti a ložných metrech, zjednodušují disponování i těch nejmenších jednotek. Firmy díky tomu získávají možnost vytížit svůj vlastní vozový park, vyhnout se jízdám naprázdno a/nebo nechat přepravit své dílčí náklady za přijatelné ceny.
Kromě burzy nákladů, která přináší výše uvedenou přidanou hodnotu, nabízí TIMOCOM ve svém systému také aplikaci Výběrová řízení. K opakovaným přepravám lze v této aplikaci předkládat nabídky a díky tomu nalézt stálé smluvní partnery na definované období. I zde existuje možnost pracovat s malými objemy. Uživatelé mohou založit k různým zásilkám různá výběrová řízení, které se na konci složí do jednoho plného nákladního vozu.
Systém od TIMOCOM pokrývá také objednávky přeprav kompletně v digitální a právně závazné podobě, a to díky aplikaci Objednávky. Uživatelé mají možnost si ze sítě více než 45.000 zákazníků TIMOCOM vyfiltrovat oblíbené firmy, jimž dávají při spolupráci přednost. Disponent má přístup k takovéto databázi poskytovatelů a pro realizaci určitých přeprav může zcela cíleně oslovovat konkrétní dopravce.
Logistické firmy zpravidla pracují s TMS nebo ERP systémem, díky kterému mají přehled o svých přepravách a případně o vlastních vozidlech, pokud je mají. Prostřednictvím rozhraní pro burzu nákladů a rozhraní pro objednávky lze takovéto TMS nebo ERP systémy propojit se Smart Logistics System. Díky tomu se lze vyhnout dvojímu zadávání údajů a ušetřit drahocenný čas a současně oslovit mnohem více potenciálních partnerů pro přepravní služby.
Rozhraní pro Tracking umožňuje zobrazit GPS údaje nákladních vozidel společně na jedné mapě ve Smart Logistics System. Za tímto účelem je k TIMOCOM připojeno již 265 poskytovatelů telematiky. Díky tomu mají disponenti po ruce další nástroj, který jim usnadní plánování jejich zásilek.
Konsolidace přeprav: Pouze otázka technické infrastruktury?
Odborné znalosti nelze nahradit v žádném bodě dopravního řetězce. Vždy je zapotřebí zkušený personál, který dokáže splnit komplexní nároky na konsolidaci přeprav. Jeho nástrojem jsou v dobách stále více se digitalizující logistiky modely platforem a systémy řízení, které spolu korespondují a díky tomu propojují data, a to ještě předtím, než se různé zásilky skutečně sejdou v jednom dopravním prostředku.
Mohlo by Vás také zajímat:
Korona jako šance - nové koncepce pro silniční nákladní dopravu