Nová hedvábná stezka
Logistická infrastruktura „made in China“
V roce 2049 bude Čínské lidové republice 100 let. Prezident Si Ťin-pching chce, aby se Čína do té doby stala největší světovou ekonomikou. Za tímto účelem má být oživena starověká Hedvábná stezka. Tato obchodní stezka spojuje již déle než 2000 let Asii s Evropou. Její vybudování je považováno za největší transnacionální infrastrukturní projekt. Kudy přesně ale nová Hedvábná stezka vede? Jaké výhody bude mít pro evropskou logistiku? Odpovědi naleznete v příspěvku na blogu.
Odkud pochází výraz „nová Hedvábná stezka“?
Název je odvozen od historické Hedvábné stezky, která byla zhruba 6.400 km dlouhou obchodní stezkou z Číny do Evropy, po níž bylo v období od zhruba 100 př.n.l. až dlouho do období novověku přepravováno zboží. Především ve středověku se po ní přepravovalo hedvábí, ale i jiné suroviny, jako je zlato a stříbro. Název „nová Hedvábná stezka“ (mez. „One Road, one Belt“) je dnes souhrnným označením pro mezinárodní obchodní a infrastrukturní projekty mezi Čínou a mnoha africkými, asijskými a evropskými zeměmi.
Rozvoj nové Hedvábné stezky od roku 2013
Dnes spojuje nová Hedvábná stezka zhruba 60 % světové populace. Podle odhadů bude brzy zahrnovat 40 % celosvětového obchodu. Za centrální uzly v Evropě jsou přitom považovány Atény, Istanbul, Benátky, Moskva, Rotterdam a také Duisburg. Znovuoživení této starověké obchodní stezky je nejdůležitějším, strategickým projektem funkčního období prezidenta Si Ťin-pchinga. Bylo investováno do přístavů, letišť, železničních sítí, silnic a nemocnic. Celkem má být na projekt vyčleněno 900 miliard dolarů. Podle oficiálních údajů investoval Peking do roku 2020 již 124 miliard dolarů. Za méně než 10 let vzniklo tímto způsobem již zhruba 80.000 kilometrů dálnic a bezpočet nových železničních tras - a to jen v Číně. První dohody v Evropě byly podepsány s Ruskem, Polskem, Maďarskem, Bulharskem, Srbskem a Chorvatskem. I zde byla zahájena a realizována řada projektů - od výstavby nových průmyslových zón, přes podporu obchodu až po výstavbu elektráren a nemocnic.
Šance nové Hedvábné stezky pro logistiku
Čína je pro Německo a mnoho dalších evropských zemí jedním z nejdůležitějších obchodních partnerů. Nejpozději s rozmachem elektronického obchodování se objem obchodů významně zvýšil. Posilování východo-západních dodavatelských řetězců je proto atraktivní pro řadu firem a národních hospodářství:
- Krátké dodací lhůty: Cesta po moři z čínské megametropole Čchung-čching do Duisburgu trvá 4-6 týdnů, po souši cesta zabere zhruba 12 dnů.
- Mírné přepravní náklady: Náklady lze po železnici přepravovat nejen rychleji, nýbrž především poměrně výhodněji. Výdaje na přepravu po železnici se pohybují mezi výdaji na lodní a leteckou přepravu. Je zde ovšem nutno přihlédnout rovněž k tomu, že pozemní cestou nelze ani zdaleka přepravovat taková množství, jaká dokáže přepravit loď.
- Nová odbytiště: Rozvoj zemí podél stezky, který s tím souvisí, může přinést firmám nové odbytové trhy.
V iniciativě „One Belt, One Road“ proto spatřuje nové šance i Hamburk jako největší železniční přístav v Evropě: „Nová Hedvábná stezka je důležitý doplněk k lodní přepravě pro globální dodavatelský řetězec mezi Čínou a Německem.“, říká Axel Mattern, člen představenstva společnosti Hafen Hamburg Marketing. Dnes mezi Čínou a Hamburkem jezdí 235 vlakových spojů (týdně zhruba 40 vlaků), které jsou postupně posilovány.
Dopady nové Hedvábné stezky na evropskou logistiku
Bezproblémové mezinárodní dodavatelské řetězce jsou nyní pro podniky mnohem důležitější než dříve. Rozšiřování sítě silnic a železnic pro nákladní dopravu je proto obecně nutno přivítat. Na druhé straně koronavirová pandemie přiměla již mnoho průmyslových a obchodních podniků k tomu, aby znovu více vsadily na partnerství v rámci Evropy. Cílem je minimalizovat závislost na globálních dodavatelích.
Kdo se dnes zapojí do Smart Logistics System, může i v budoucnu dynamicky reagovat na změny trhu - a zajistit si tak své podnikání.
Vyzkoušejte Smart Logistics System zdarma
Další zajímavé články:
Eurolicence: Co bude od května platit pro kurýrní, expresní a balíkové služby