Z dopravy 09.11.2021
5

Hrozí logistice vlna insolvencí?

Pět tipů pro lepší obchody a vyšší likviditu

Insolvence: Platební neschopnost v logistice

V důsledku koronavirové pandemie vzrostly obavy odborníků v oboru, že se mnoho speditérů a dopravních firem propadne do platební neschopnosti. Je to všechno jen zbytečná panika nebo tomu ve skutečnosti tak je? V článku na blogu se podíváme na aktuální vývoj a posoudíme, zda logistice hrozí vlna insolvencí. Krom toho nabídneme pět tipů, jak vylepšit Vaše podnikání.

Registrovat a vyzkoušet výhody!

Situace na trhu během ochranných opatření

Když byla na celém světě v uplynulém roce přijata opatření, mělo to na jednotlivá hospodářská odvětví různé dopady. Vzhledem k tomu, že logistika se nachází ve středu řetězce tvorby přidané hodnoty, byla těmito dopady také dotčena přímo a významně. Během lockdownu se po celé měsíce nedopravovalo žádné zboží s výjimkou potravin a dalšího zboží denní potřeby. Spedice a dopravní firmy se se změnou podmínek na trhu vyrovnaly různě.

Podle studie Spolkového svazu pro logistiku (BVL) se obrat v oboru v letošním roce vrátí téměř na stejnou úroveň jako před koronou. Dopravní barometr od TIMOCOM ukazuje nárůst objemu přeprav ve druhém čtvrtletí 2021 na rekordní úroveň. Čísla odráží vývoj na trhu v odvětví a lze doufat, že tento pozitivní trend bude pokračovat.

Faktem ale také je, že i přes nový růst po zrušení restrikcí budou některé dopravní firmy dlouhodoběji pociťovat dopady pandemie a bojovat o hospodářské přežití. Týká se to zejména malých a středně velkých firem. Sdružení, jako je International Road Transport Union, ukazují masivní ztráty v odvětví nákladní dopravy a varují před konkurzy. Ekonomická situace pro firmy v oblasti dopravy a logistiky zčásti stále ještě není stabilní.

Pozastavení povinnosti podat návrh na insolvenci přináší problémy

Dalším faktorem, který byl během lockdownu zároveň řešením, ale i příčinou dalších problémů, bylo pozastavení povinnosti firem podat insolvenční návrh. Spolková vláda tuto platnou povinnost opakovaně, naposledy do konce dubna 2021, pozastavila, nezávisle na tom, zda se firmy do problémů dostaly v důsledku pandemie. Počet insolvenčních návrhů je v Německu stále ještě na nejnižší úrovni, i přes ekonomické obtíže některých podniků.

Důsledkem tohoto pozastavení je vznik takzvaných „zombie“ firem, tedy podniků, které jsou sice ještě v platební schopnosti, ve skutečnosti jsou ale už krůček od konkurzu. Tyto firmy jsou pro obor nebezpečné. Hrozí-li, že zadavatel během realizace obchodu upadne do insolvence, může se stát, že dodavatel za svou dopravu nedostane zaplaceno. V důsledku časového odsunutí povinnosti podat návrh na konkurz byly a jsou tyto takzvané „zombie“ firmy stále ještě uměle drženy při životě, i když je jejich ekonomická situace již kritická.

Situace je i nadále nejasná

Podle studie Institutu německého hospodářství by v tomto roce mohlo dojít k tomu, že se počet insolvencí začne zvyšovat. Není ovšem ještě jasné, do jaké míry by se to mohlo dotknout přímo logistických firem. V týdenní zprávě Spolkového úřadu pro nákladní dopravu je v dubnu zmíněno, že insolvenci nahlásilo o necelých 20 % méně spedicí.

Názory na to, jak se bude na pozadí výše popsané situace vyvíjet ekonomická situace pro logistické a dopravní firmy, jsou velmi různé. Ředitel Institutu německého hospodářství v jednom z rozhovorů situaci zklidňuje, naproti tomu Ministerstvo hospodářství sdělilo, že počítá s významným nárůstem firemních insolvencí pro rok 2021. Situace je tedy nejistá. Co může pomoci?

Jedno možné řešení: Digitalizace

Podle studie poradenské firmy Pricewaterhouse Cooper (pwc) může digitalizace dopravním a logistickým firmám v krizi pomoci. Již řadu let vyvíjí například TIMOCOM společně se svými zákazníky Smart Logistics System a uzpůsobuje jej potřebám zákazníkům. Proto v systému existují aplikace a služby, které logistickým firmám pomáhají pracovat digitálně a udržet si hospodářskou stabilitu. Pět z nich Vám zde představíme:

Trh jednorázových obchodů

Vsaďte na spolehlivé obchodní partnery. Ty naleznete v síti TIMOCOM. Z více než 45.000 zákazníků si můžete pro sebe najít vhodného obchodního partnera nebo se nechat najít druhými. V burze nákladů od TIMOCOM můžete na pár kliknutí podrobně popsat nabídky, na něž obdržíte ty správné poptávky. Vaše nabídky můžete navíc pohodlně spravovat mazáním, kopírováním nebo změnou vložených údajů.

Výběrová řízení

Stálí zadavatelé nabízí profitabilní obchodní vztahy a ty naleznete v aplikaci Výběrová řízení. Zde získáte přístup k nabídkám obchodních a výrobních firem, jakož i velkých poskytovatelů přeprav a díky tomu můžete rozšířit svou síť stálých zákazníků.

Profil firmy

Extra tip: Dobře vyplněným firemním profilem mohou firmy přitáhnout pozornost potenciálních obchodních partnerů. Čím více informací uvedete, tím vyšší je šance, že Vás Vaši potenciální zadavatelé přes detailní vyhledávání naleznou. Součástí sítě se mohou stát pouze prověřené firmy, což Vám nabízí bezpečnost ve Smart Logistics System.

Inkasní služba

Našli jste objednávku, tu jste vyřídili, ale nakonec přijdou potíže: Zákazník nezaplatí. Důvody mohou být různé, v každém případě je to ale nepříjemná situace. Co můžete dělat? Inkasní služba od TIMOCOM pomáhá jako diplomatický prostředník při obtížích s platbami a problémech s komunikací. V tom je tato služba velmi úspěšná. V 86 procentech všech případů se zaměstnancům inkasního oddělení podaří dopomoci zákazníkům TIMOCOM k jejich penězům - ve 27 jazycích.

Faktoring

Už se Vám stalo, že jste měsíce čekali na zaplacení objednávky? To nyní patří minulosti: Od září nabízí TIMOCOM svým zákazníkům ve Smart Logistics System platební službu od JITpay™. Díky této faktoringové službě můžete své peníze dostat do 24 hodin. Stačí, když zákazníci po přihlášení k platební službě zašlou JITpay™ elektronicky svůj doklad o provedení dodávky a příslušnou fakturu. To je atraktivní zejména z toho důvodu, že můžete přijímat zakázky přes burzu nákladů od TIMOCOM ze 46 evropských zemí a za malý poplatek máte jistotu, že dostanete zaplaceno.

Závěr

Jak se bude ekonomická situace nadále vyvíjet, zůstává nejasné. Přesto však existují možnosti zvládat konjunkturní výkyvy a flexibilně se přizpůsobovat situaci na trhu. TIMOCOM nabízí zejména malým a středně velkým firmám možnost se pomocí prostředků digitalizace nejen udržet na trhu, nýbrž pracovat se ziskem a vyhnout se tak platební neschopnosti. Díky velké síti prověřených firem naleznou zákazníci TIMOCOM mnoho seriózních obchodních partnerů. Proto je rozumné hledat nové zadavatele prostřednictvím platforem, jako je Smart Logistics System od TIMOCOM, a využít tuto přidanou hodnotu.

Chcete-li i Vy rozšířit Vaši síť obchodních partnerů a nalézt nové objednávky, můžete jako nový zákazník vyzkoušet Smart Logistics System po dobu čtyř týdnů zdarma. Zaregistrujte se ještě dnes a profitujte z digitálních aplikací.

 

Registrovat a vyzkoušet výhody!

 

Mohlo by Vás také zajímat:

TIMOCOM Pomoc při rozjezdu: Jak získat zakázky

Úspěch v mezeře na trhu: Obchodní a dopravní firma v odvětví zemědělství přesvědčuje svou důsledností

Jak se dostat rychleji k penězům: Proč se faktoring v logistice vyplatí

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru