Přeprava nebezpečného zboží (3. část)
Mobilní expertní jednotky kontrolují dodržování předpisů
Během přepravy nebezpečných věcí musí všichni účastníci přepravy dodržovat stanovené povinnosti, které vyplývají z dohody ADR a v České republice také ze zákona č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě.
Seriál Přeprava nebezpečného zboží
Dopravce musí postupovat v souladu s předpisy
Povinnosti vztahující se ke kontrole vozidel ADR je možné formulovat následovně: Je nutné, aby dopravní jednotka byla označena oranžovými tabulkami (5.3.2 ADR), případně velkými bezpečnostními značkami (5.3.1 ADR) a dopravce vybavil vozidlo písemnými pokyny v předepsaném vzoru (5.4.3 ADR).
Dopravní jednotka, řidič, případně další členové osádky musí mít předepsanou výbavu. Každý člen osádky vozidla musí mít v základní výbavě svoji vlastní fluoreskující výstražnou vestu, přenosnou nejiskřivou svítilnu (pokud se přepravují hořlavé kapaliny nebo plyny, musí být svítilna určena do tohoto prostředí), pár ochranných rukavic, ochranu očí a v případě přepravy toxických plynů nebo toxických látek i nouzovou únikovou masku.
Každé vozidlo musí být vybaveno zakládacím klínem, dvěma stojacími výstražnými prostředky, kapalinou pro výplach očí, a pokud je vyžadována i dodatečná výbava, pak také lopatou, ucpávkou kanalizační vpusti a sběrnou nádobou.
Kontroly ve dne i v noci
Kontrolní činností přeprav nebezpečných věcí na základě dohody ADR se zabývají mobilní expertní jednotky (dále MEJ), které provozuje INSID, dříve Centrum služeb pro silniční dopravu. Na tyto kontroly je kladen velký důraz, přestože představují necelých 10 % z celkového počtu zkontrolovaných vozidel. Přeprava nebezpečných věcí totiž v sobě nese určité potenciální riziko vzniku mimořádné nebezpečné situace, a to především v případech, kdy nebude dodržována právě dohoda ADR.
„Problematika to ovšem není vůbec jednoduchá. A proto už od roku 2003, kdy byly založeny MEJ, musí mít každý pracovník odpovídající vzdělání v této oblasti,“ zdůrazňuje Vlastimil Bártů,
vedoucí oddělení vzdělávání MEJ, který dodává, že nekompromisně je vyžadováno „Osvědčení o odborné způsobilosti bezpečnostního poradce pro přepravu nebezpečných věcí po silnici pro třídy 2, 3, 4.1, 4.2, 4.3, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 8 a 9,“ včetně jeho pravidelné obnovy. Nepovinné jsou třídy 1 a 7, nicméně v rámci interního školení jsou všichni pracovníci MEJ proškoleni v oblasti přepravy výbušných látek a předmětů na úroveň bezpečnostního poradce.
Silniční kontroly jsou prováděny denně, noční dobu nebo víkendy nevyjímaje. Dalo by se říct, že každý den je zpravidla v terénu všech 21 MEJ. K expertní nebo kontrolní činnosti MEJ náleží celá řada oblastí silniční dopravy. Jedná se například o oblast kontrol dodržování takzvaných sociálních předpisů. Ta zahrnuje nejen režimy řidičů, vedení záznamu o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku, ale i kontrolu záznamových zařízení – tachografů. Dále se činnost MEJ soustřeďuje na nízkorychlostní kontrolní vážení (kontroly hmotností a rozměrů vozidel). Expertní činnost zahrnuje také kontroly technického stavu vozidel, včetně měření emisí nebo upevnění nákladů, aj.

Nejzávažnějších porušení je více než 10 %
„Ne vždy je při silniční kontrole přepravy nebezpečných věcí vše v pořádku. Naše statistika vypovídá o cca 10 - 15 % dopravních jednotkách, u kterých je zjištěno porušení. Z toho cca 5 % jsou závady představující bezprostřední, vysoké riziko úmrtí, závažného poranění osoby nebo významného poškození životního prostředí. Ovšem v rámci mezinárodní spolupráce v této oblasti, kdy jsou pořádány soustředěné kontrolní akce s účastí zahraničních kontrolorů, expertů ADR, závadovost dosahuje až k 50 %. Z toho nejzávažnějších porušení je více než 10 %. Je to dáno tím, že kontroly jsou prováděny více do hloubky, detailně s možností důkladné diskuse zjištěných skutečností. A samozřejmě nemalý podíl na této statistice má i kumulace odborníků z různých států na jednom místě kontroly,“ uvádí Vlastimil Bártů.
Co se týká porušení dohody ADR, nejvíce zjišťovanou závadou je jednoznačně nedostatečně nebo dokonce vůbec neupevněný náklad. Následují různé nedostatky, které se prolínají celou dohodou ADR. Časté jsou také administrativní záležitosti, především nesprávné zápisy v přepravních dokladech.
Seriál Přeprava nebezpečného zboží
Pozn.
Přestože společnost TIMOCOM věnovala přípravě tohoto článku potřebnou péči, nenese žádnou odpovědnost za případné nepřesnosti nebo chyby v informacích obsažených v článku. Zejména za škody jakéhokoli druhu, které jsou přímým nebo nepřímým důsledkem jednání a/nebo rozhodnutí učiněných na základě informací v tomto článku.